تور ویتنام

narvan logo

معبد انگکور وات کامبوج

معبد انگکور وات کامبوج

معبد انگکور وات

فهرست مطالب

نبوغ معماری خمر، به شکل باشکوهی در انگکور وات به نمایش گذاشته شده است. اینجا بزرگترین ساختمان مذهبی در جهان است و ترکیبی شگفت انگیز از نمادگرایی و تقارن می باشد. هر قسمت از این مجموعه عظیم، با حکاکی‌ها و نقوش پیچیده تزیین شده است و می توان گفت که اصلی ترین علت سفر به کامبوج می باشد. در این مطلب، قصد داریم بررسی کنیم که معبد انگکور وات کجاست و چه شگفتی هایی در این مجموعه معبد عظیم وجود دارد؟

معبد انگکور وات کجاست؟

معبد انگکوروات کجاستwidth=

مجموعه معابد انگکور وات از مهمترین جاهای دیدنی کامبوج است که در شمال غربی این کشور قرار دارد. این مجموعه که جزو میراث جهانی یونسکو می باشد، در صدر فهرست مقاصد تاریخی گردشگران سراسر جهان قرار دارد که قصد سفر به جنوب شرقی آسیا را دارند.

ساخت معبد انگکوروات توسط سوریاوارمان دوم شروع شده است و نماد زمینی کوه مرو و محل سکونت خدایان باستان می باشد. پادشاهان کامبوج هر کدام تلاش می کردند تا این مجموعه را از نظر امقیاس و تقارن بهبود ببخشند که و در نهایت، به بزرگترین ساختمان مذهبی جهان رسیدند.

معبد انگکو روات روح معنوی کامبوج و منبع غرور ملی برای مردم این کشور است. برخلاف سایر بناهای تاریخی انگکور، معبد اصلی از زمان ساخته شدن، به خوبی حفظ شده است.

انگکور وات چگونه ساخته شد؟

انگکور وات از بلوک های ماسه سنگ ساخته شده است که از کوه مقدس پنوم کولن، در فاصله بیش از 50 کیلومتری استخراج شده‌اند و روی قایق‌ها در رودخانه سیم ریپ شناور بودند. هزاران نیروی کار این عملیات را انجام می دادند. بر اساس کتیبه ها، ساخت انگکور وات شامل با کمک بیش از ۳۰۰ هزار کارگر و ۶ هزار فیل انجام شد.

ساختار معبد انگکو روات

دیوار بیرونی معبد

انگکور وات را دیوار بیرونی مستطیل شکل احاطه کرده که ابعاد آن 1000 در 800 متر است و دارای یک دروازه در هر طرف است اما ورودی اصلی، ایوانی به عرض 235 متر است که با کنده کاری ها و مجسمه ها تزئین شده است و در ضلع غربی قرار دارد. مجسمه ای از ویشنو به ارتفاع 3/5 متر در برج سمت راست قرار دارد.

خیابان معبد

طول خیابان معبد 475 متر و با عرض ۱۰ متر است و با نرده‌های ناگا پوشیده شده است که از ورودی اصلی به معبد مرکزی منتهی می‌شود و از بین دو کتابخانه زیبا و سپس دو استخر می‌گذرد.

مجموعه معبد مرکزی انگکور وات

مجموعه معبد مرکزی انگکور وات از سه طبقه تشکیل شده است که هر طبقه، میدانی را در بر می گیرد که توسط گالری های به هم پیوسته پیچیده احاطه شده است. بیشتر آثار بودا در این گالری، در طول جنگ ها به سرقت رفته اند و امروزه تعداد اندکی از آنها باقی مانده است.

برج های معبد

گوشه‌های طبقه دوم و سوم با برج‌هایی مشخص شده‌اند که در بالای هر کدام از آنها، غنچه‌های نیلوفر آبی نمادین قرار دارند. برج مرکزی با ارتفاعی بالاتر از برج های اطراف، نظم زیبایی به مجموعه بخشیده است.

بالاترین طبقه انگکور وات

پله هایی که به بالاترین طبقه انگکور وات منتهی می شوند، شیب زیادی دارند و به پناهگاه باکان منتهی می شوند. این طبقه با سیستم نوبت دهی و فقط برای تعداد محدودی در روز قابل دسترس است.

شگفتی های انگکور وات

انگکور وات یک مجموعه عظیم است که برای بازدید کامل از تمام جاذبه های آن، حتی یک روز نیز کافی نخواهد بود. حال، این شگفتی های انگگور وات شامل چه جاذبه هایی است؟

سمت غربی انگکور وات

سمت غربی انگکور وات نماد مرگ است! حتی تعداد زیادی از محققان به این نتیجه رسیده بودند که انگکوروات اساساً باید به عنوان یک مقبره عمل کند. این ایده از آنجایی مطرح شد که نقش های برجسته معبد، به گونه ای طراحی شده بودند که در خلاف جهت عقربه های ساعت دیده شوند؛ ایده ای که در مراسم تشییع جنازه هندوها سابقه دارد.

با این حال امروزه پذیرفته شده است که معبد انگکور وات به احتمال زیاد هم به عنوان معبد و هم به عنوان مقبره برای سوریاوارمان دوم کاربرد داشته است. البته سوریاوارمان دوم در آنجا دفن نشد؛ زیرا در طی جنگ برای تسلط بر دای ویت (ویتنام) جان خود را از دست داد.

بخوانید  معابد ژاپن

نقش های برجسته معبد انگکو روات

نقش های برجسته در انگکور وات

بازدیدکنندگان معبد انگکور وات علاوه بر عظمت با شکوه آن، نقش های برجسته مختلف را تحسین می کنند. در اطراف محوطه بیرونی مجموعه معبد مرکزی، نقش های برجسته پیچیده و شگفت‌انگیز به طول ۸۰۰ متر وجود دارد! این کنده کاری‌ها، رویدادهای تاریخی و داستان‌هایی از اساطیر را به تصویر کشیده اند که هر بازدیدکننده ای را مسحور خود می کنند.

حکاکی حوری های آسمانی

آسپاراهای معبد انگکوروات

معبد انگکور وات بیش از 3000 آپسارای (حوری های آسمانی) حک شده بر دیوارهایش دارد. هر یک از این نقوش، منحصر به فرد هستند و 37 مدل موی مختلف از زنان زیبا را ارائه می دهند! متاسفانه بسیاری از این آپساراها در دهه ۱۹۸۰، در تلاش برای تمیز کردن معابد با مواد شیمیایی، آسیب دیدند اما توسط یک تیم حفاظتی، در حال بازسازی هستند.

انگکور وات نماد چیست؟

بسیار واضح است که انگکور وات یک مجموعه نمادین است که در مورد سمت غربی آن توضیح دادیم.

النور مانیکا در کتاب “انگکور وات: زمان، فضا و پادشاهی” توضیح می‌دهد که ابعاد فضایی مجموعه انگکور وات با “یوگا” و چهار عصر تفکر کلاسیک هندو مطابقت دارد. بنابراین، بازدیدکننده ای که از دروازه به سمت ورودی اصلی می رود و از طریق حیاط ها وارد برج اصلی نهایی می شود، به طور نمادین به اولین عصر خلقت جهان سفر می کند.

مانند دیگر معابد انگکور، معبد مرکزی انگکور وات نیز ابعاد جهان را به صورت مینیاتوری تکرار می کند. برج مرکزی، نماد کوه مرو با قله‌های کوچک‌تر اطراف آن است که به نوبه خود توسط حیاط‌های پایین که نماد قاره هاست و خندق ها که نماد اقیانوس هاست، محدود می‌شود. مار افسانه ای ناگا هفت سر نیز به شکل یک پل رنگین کمانی ساخته شده است و نماد پل رسیدن انسان به خانه خدایان می باشد.

آداب بازدید از معبد انگکور وات

لباس مناسب بازدید از انگکور وات

از آنجایی که معابد انگکوروات یک مکان مذهبی مقدس برای مردم خمر است، از بازدیدکنندگان خواسته می‌شود که لباسی مناسب بپوشند. برای بازدید از بالاترین سطح انگکوروات، لازم است که بازوها و تا زانوی خود را بپوشانید. مقامات محلی دستورالعمل‌هایی برای آداب بازدید از معبد انگکور وات دارند و به گردشگران یادآوری می‌کنند که از دست زدن، نشستن یا بالا رفتن از سازه‌های باستانی خودداری کنند. احترام به راهبان و نرفتن به مناطق ممنوعه نیز، از دیگر آداب بازدید از مجموعه است.

بخوانید  معروف ترین معابد نپال

برنامه ریزی سفر به انگکو روات

سفر به انگکور وات

برای یک بازدید مناسب از مجموعه، لازم است به برخی مسائل توجه کنید. بنابراین در این بخش، نکاتی را ارائه می دهیم که می تواند در برنامه سفر به انگکور وات مفید باشد:

بهترین زمان بازدید از انگکور وات

واقعیت این است که در هر زمانی از سال می‌توانید از انگکوروات بازدید کنید اما فصل اوج سفر، از آبان تا بهمن ماه است و آب و هوا خشک و خنک‌تر می باشد. بهترین ساعات بازدید نیز طلوع آفتاب و یا هنگام غروب خورشید است که درخشش ملایمی از نور در معبد می پیچد.

چه مدت زمانی برای بازدید از انگکور وات اختصاص دهیم؟

حداقل سه ساعت را برای کاوش در مجموعه معبد برنامه‌ریزی کنید اما اگر می‌خواهید هر گوشه و کناری را کاوش کنید، باید کل روز خود را برای بازدید از انگکور وات در نظر بگیرید.

معبد در چه ساعاتی از روز باز است؟

طلوع آفتاب در معبد انگکور وات

انگکور وات ساعت ۵ صبح باز می‌شود. این فرصت خیلی خوبی برای بازدیدکنندگانی است که می‌خواهند طلوع خورشید را در حس و حال معنوی انگکوروت تماشا کنند. البته طبقه فوقانی از ساعت 7:30 صبح باز می شود. این معبد ساعت 6 بعد از ظهر بسته می شود.

هزینه بازدید از معبد انگکور وات

هزینه بازدید از معابد انگکور وات برای یک روز 37 دلار است. اگر میخواهید سه روز از سفر خود را به معبد اختصاص دهید، میتوانید با پرداخت هزینه 62 دلار امکان بازدید به مدت سه روز را در طول ۱۰ روز داشته باشید. همچنین هزینه بازدید به مدت ۷ روز در طول یک ماه، 72 دلار می باشد.

اقامتگاه های نزدیک انگکوروات

شهر سیم ریپ نزدیک ترین شهر به انگکور وات است و ۷ کیلومتر با مجموعه فاصله دارد. معمولا همه بازدیدکنندگان معبد، سیم ریپ را برای اقامت انتخاب می کنند.

با چه وسیله ای به معبد برویم؟

برای رفتن به معبد انگکور وات می توانید از موتو (تاکسی موتور سیکلت) برای یک نفر، توک‌توک برای دو نفر یا تاکسی های سواری و ون برای خانواده ها یا گروه های کوچک استفاده کنید. کرایه کردن دوچرخه نیز یکی از محبوب ترین راه ها برای رفتن به معبد است.

بخوانید  معبد پاشوپاتینات و آیین مرده سوزی

جمع بندی

مجموعه معبد انگکور وات، یک مجموعه عظیم شگفت انگیز است که هر گردشگر علاقه مند به تاریخ و فرهنگ شرق آسیا، لازم است یک بار از آن بازدید کند. نقوش برجسته سحرآمیز و حس و حال معنوی معابد، خاطرات بسیار زیبایی را در ذهن و قلب بازدیدکنندگان حک می کنند. امیدوارم از این مطلب لذت برده باشید. دیدگاه خود را با نارون اکوتور به اشتراک بگذارید.

 

منابع: LonelyPlanet

Britannica

TripAdvisor

5/5 - (1 امتیاز)

اشتراک گذاری محتوا:

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *