تور ویتنام

narvan logo

معروف ترین معابد نپال

معروف ترین معابد نپال

معابد نپال

فهرست مطالب

معروف ترین معابد نپال

نپال با ترکیبی کامل هندوئیسم و بودیسم، شگفتی های معماری مذهبی فراوانی را در خود جای داده است. معابد نپال با داشتن ارتباط قوی با رامایانا و برخی دیگر از نظر زیبایی های شگفت‌انگیز، بازدید از آن را به یکی از اصلی ترین مقاصد گردشگری تبدیل کرده است. از این رو در تور نپال بازدید از بهترین معابد نپال را در برنامه سفر جای داده ایم. در این مقاله به بررسی ۱۰ مورد از معروف ترین معابد این کشور را معرفی می کنیم.

1. معبد پاشوپاتیناث، کاتماندو

معبد پاشوپاتینات - نارون اکوتور

یکی از مقدس‌ترین زیارتگاه‌های هندو در نپال، معبد پاشوپاتیناث است که در سواحل رودخانه زیبا و مقدس باگماتی در حاشیه شرقی کاتماندو قرار دارد. پناهگاه باشکوه اختصاص داده شده به لرد شیوا هزاران علاقه مند را به خود جذب می کند. این باور در بین مذهبی ها وجود دارد که جیوتیرلینگا در معبد پاشوپاتیناث که در یک منطقه بزرگ با معابد و آشرام قرار دارد، سر بدن است که از دوازده جیوتیرلینگا در هند تشکیل شده است. در سال 1979 این معبد به عنوان میراث جهانی یونسکو معرفی شد.

2. معبد بودانات، کاتماندو

معبد بودانات - نارون اکوتور (1)

معبد بودانات در فاصله حدود 11 کیلومتری از مرکز شهر کاتماندو، با شکل کروی غول‌پیکر بر خط افق کاتماندو خودنمایی می کند. روزانه هزاران زائر از مذاهب مختلف در این مکان جمع می شوند. آنها یک آیین طواف، معروف به «کورا»، را دور گنبد عظیم بودانات انجام می دهند. اعتقاد بر این است که هر کسی که دارای افکار شرورانه نداشته باشد  و استوپای بودانات را طواف کند، کارمای خوبی را به خود جذب می کند. علاوه بر این، درهای جهنم برای همیشه برای او بسته خواهد بود!

3. معبد مایا دوی، لومبینی

معبد مایا دوی

معبد مایا دوی یکی از باستانی ترین معابد بودایی در لومبینی است که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز ثبت شده است. مایا دوی یکی از شناخته شده ترین معابد نپال است که به عنوان زادگاه گوتام بودا نیز شناخته می شود. این معبد در وسط محوطه پارک به نام منطقه توسعه لومبینی واقع شده است و رشد و گسترش منطقه، آن را به یک جاذبه دیدنی تبدیل کرده است.

مقاله مرتبط : هتل های نپال

 

4. معبد سوایامبونات، کاتماندو

معبد سوایامبونات

معبد سوایامبونات در بالای تپه سمگو واقع در حومه غرب دره کاتماندو، یکی از مهمترین زیارتگاه های مذهبی در شهر کاتماندو است. این مکان با استوپای گنبدی سفید و مجموعه ای از زیارتگاه ها، مردم محلی و گردشگران زیادی را جذب می کند. طواف معبد در جهت عقربه های ساعت، یک عمل رایج در بین زائران است؛ زیرا اعتقاد بر این است که تمام گناهان را می شوید. این پناهگاه یکی از مقدس‌ترین مکان‌ها در میان بودایی‌ها و تبتی‌ها است و از نظر آنها پس از خداوند بودا در رتبه دوم تقدس قرار دارد.

5. معبد داکشینکالی، کاتماندو

معبد داکشینکالی

معبد داکشینکالی در فاصله 22 کیلومتری کاتماندو، تنها یک کیلومتر با روستای فارپینگ فاصله دارد. این عبادتگاه یکی از مهمترین معابد نپال است و به الهه خشن و ترسناک کالی اختصاص دارد. شهرت این معبد در آیین ها و سنت های آن نهفته است. دو بار در هفته، حیواناتی در این مکان مذهبی قربانی می‌شوند – بزها و خروس‌های نر اخته نشده مخصوصاً – به عنوان پیشکش به همسر لرد شیوا تقدیم می کنند. این معبد در سال 1855 توسط رانی راشمونی یکی از ارادتمندان کالی ساخته شد.

6. معبد چانگو نارایان

معبد چانگو نارایان

Changu Narayan کلمه ای مترادف با معبد قدیمی نپال و روستایی است که آن را احاطه کرده است. این معبد که در منطقه بختاپور در حدود 12 کیلومتری شرق کاتماندو قرار دارد، احتمالا تنها دلیل شناخته شدن این اسم در بین گردشگران است. چانگو نارایان دارای معماری اصیل سبک نیواری است که بسیار به ریشه های خود وفادار است. معبد زیبا با عمارت قرمز آجری دو طبقه خود بر فراز تپه ای قرار دارد که چانگو یا گاهی دولاگیری نیز نامیده می شود.

مقاله مرتبط : بانجی جامپینگ در نپال

 

7. معبد بودانیلکانتا

معبد بودانیلکانتا

معبد بودانیلکانتا به خاطر مجسمه سنگی مرموز لرد ویشنو که در حالت استراحت است، مشهور است و یکی از شگفتی های معماری نپال می باشد. این مجسمه که بیش از 1000 سال قدمت دارد، از یک قطعه سنگ سیاه تراشیده شده است که در یک حوضچه آب غوطه ور می باشد.

طبق یک افسانه محلی، یک کشاورز و همسرش زمانی که مجسمه را در حین کشت زمین بریدند، خون شروع به جاری شدن کرد و منجر به کشف پیکر آبی خدای بودانیلکانتا شد که در آب شناور بود. افسانه دیگری بیان می کند که این مجسمه در زمان سلطنت ویشنو گوپتا در قرن هفدهم به کاتماندو آورده شد. هزاران زائر از کاتماندو دیدن می‌کنند تا در مراسم Haribondhini Ekadashi Mela که در یازدهمین روز از ماه کارتیک هندو برگزار می‌شود، شرکت کنند و بیداری لرد ویشنو از از یک خواب بسیار طولانی جشن بگیرند.

8. شاشوات دام، نپال

معبد شاشوات دام

معبد شاشوات دام (Shashwat Dham) در میان معابد نپال منحصر به فرد است، هم از نظر محیط و هم از نظر فلسفه ای که در این بنا نهفته است. محوطه آرام این معبد، خانه جدیدی برای معنویت تکامل یافته است. مجموعه معبد در محیط زیبای منطقه دوچولی در نوالپراسی در جنوب مرکزی نپال، واقع شده است. با توجه به اینکه معبد مرکزی به لرد شیوا اختصاص داده شده است، وسعت ۱۲ جریب آن، می تواند نشانه ای ظریف برای اشاره به 12 جیوتیرلینگای لرد شیوا باشد.

9. معبد دانتاکالی، داران

معبد دانتاکالی

معبد دانتاکالی به افتخار الهه پارواتی ساخته شده است. این معبد در روستای بیجایاپور واقع شده است که در حدود 3 کیلومتری شهر داران در نپال قرار دارد. این معبد به مناسبت داشاین که یک جشنواره مبارک هندو است و پیروزی خیر بر شر را جشن می گیرد، طرفداران زیادی را جذب می کند.

مقاله مرتبط : عجایب نپال

 

10. جاناکی مندیر، جانکپور

معبد جاناکی ماندیر

جاناکی ماندیر که به الهه سیتا تقدیم شده است، بزرگترین معبد نپال است. این جاذبه گردشگری جانکپور در محلی که الهه سیتا در آن متولد شده، ساخته شده است. این جاذبه در حال حاضر به عنوان یک بنای تاریخی مهم مذهبی و یک سایت میراث فرهنگی در نظر گرفته می شود اما هنوز یک معبد فعال برای مذهبی ها است. هر کسی که به دنبال بخشی از افسانه رامایانا است، باید از معبد الهی جاناکی دیدن کند.

منبع: Holidify

WorldNomads

5/5 - (2 امتیاز)

اشتراک گذاری محتوا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *