تور ویتنام

narvan logo

مسجد سرخ کلمبو

مسجد سرخ کلمبو

مسجد سرخ کلمبو

فهرست مطالب

مسجد سرخ کلمبو یا مسجد جامع الاضفر یکی از جاذبه های اصلی در سفر به کلمبو است. یک معماری خارق العاده که آن را تبدیل چشمگیرترین و منحصر به فردترین ساختمان کلمبو تبدیل کرده است. اگر کلمبو مقصد اصلی شما در سریلانکا است، مسجد سرخ کلمبو را نباید از دست دهید!

در این راهنما بهترین زمان برای بازدید از مسجد جامع الاضفر، نحوه لباس پوشیدن هنگام بازدید و نکات عکاسی برای ساخت تصاویر اینستاگرامی زیبا را ارائه می دهیم.

بخوانید  تور سریلانکا آذر 1402

مسجد سرخ کلمبو کجاست؟

مسجد سرخ کلمبو کجاست؟

مسجد سرخ کلمبو یا مسجد جامع الاضفر که به آن مسجد الفر یا مسجد الالفار نیز گفته می شود، یکی از مهمترین جاهای دیدنی کلمبو در سال 1909 ساخته شد و مسلمانان شهر کلمبو می توانستند در این مسجد به اقامه نماز بپردازند.

در ابتدا مسجد جامع الاضفر، وسعت قابل توجهی داشت و امکان حضور 1500 نمازگزار در این مسجد امکان پذیر بود. اما در سال 1975، پروژه توسعه مسجد سرخ کلمبو باعث شد تا ظرفیت آن به ده هزار نمازگذار افزایش یابد و علاوه بر مسلمان کلمبو، ظرفیت گردشگران مسلمان را نیز داشته باشد.

مسجد جامع الاضفر که معمولاً «مسجد سرخ» نامیده می شود، در پتا در منطقه قدیمی شهر کلمبو واقع شده است. در این منطقه شلوغ می توانید از آرامش مسجد لذت ببرید.

تاریخچه مسجد سرخ کلمبو

شهر کلمبو در طول تاریخ، همواره یک مرکز پررونق برای تجارت بین‌الملل در سریلانکا بوده است. به خصوص عرب‌ها به این شهر، رفت و آمد زیادی داشتند و جمعیت بسیار زیادی از عرب‌ها در کلمبو سکونت داشته اند. بنابراین، لازم بود که اعراب مسلمان، روزانه حداقل ۳ بار به نماز و عبادت بپردازند. به همین دلیل، جامعه مسلمانان هند مأموریت یافت تا مسجدی در پتا ایجاد کند.

کار ساخت مسجد جامی الاضفر در سال 1908 آغاز شد و ساخت مسجد سرخ کلمبو در یک سال به پایان رسید. معمار “Habibu Labbe Saibu Labbe”، طراح اصلی این ساختمان بود که بر سبک‌های معماری هندو ساراسنیک و نئوکلاسیک تکیه داشت. همانطور که اشاره کردیم، در سال 1975 ظرفیت مسجد به ده هزار نفر افزایش یافت.

بازدید از مسجد سرخ کلمبو

بازدید از مسجد جامع الاضفر

مسجد سرخ کلمبو دو در ورودی دارد. ورودی اصلی در خیابان کراس دوم است و مسجد تقریباً کل بلوک را اشغال می کند. این ورودی، جایی است که گردشگران برای بازدید وارد مسجد می شوند. ورودی دیگر مسجد باریکتر است و در خیابان اصلی قرار دارد و فقط نمازگزاران از این ورودی مسجد، برای رفت و آمد استفاده می کنند.

چگونه به مسجد سرخ کلمبو برویم؟

رفتن به مسجد جامع الالفار با توک توک

راه های حمل و نقل زیادی برای رفتن به مسجد سرخ کلمبو وجود دارد. با این که خود مسجد جامع الاضفر یک جاذبه گردشگری برای کلمبو محسوب می شود، اما منطقه اطراف یک منطقه فرسوده است و پیشنهاد می کنیم که در هتل های اطراف این مسجد اقامت نکنید‌. برای اقامت می توانید از هتل های کلمبو در مناطق مناسب این شهر انتخاب کنید و با توک توک، که یک روش حمل و نقل سنتی در سریلانکا است، برای رفتن به مسجد استفاده کنید.

از صبح زود، توک توک ها آماده ارائه خدمات هستند و با ۱ الی ۲ دلار می توانید سوار یک توک توک شوید و به مسجد سرخ کلمبو بروید.

بخوانید  هتل های ارزان کلمبو

چرا مسجد قرمز کلمبو ارزش بازدید دارد؟

ارزش گردشگری مسجد قرمز کلمبو

معماری مسجد قرمز کلمبو، کاملا متفاوت با بیشتر مساجد است و به معنای واقعی کلمه یک اثر هنری به شمار می رود. این مسجد با انحراف از گنبدهای پیازی شکل معمولی، گنبدهایی شبیه به انار با ساختار ترکیبی ارائه می دهد که آن را تبدیل به یکی از خاص ترین جاهای دیدنی سریلانکا کرده است. این عمارت مذهبی که با به کارگیری معماری هندی ساراسنی ساخته شده است، اما در مناره های آن معماری ایرانی-اسلامی به کار رفته است. الگوهای قرمز و سفید ارائه شده در معماری مسجد، آن را تبدیل به یک ساختمان زیبا برای گردشگران تبدیل می کند.

بهترین زمان بازدید از مسجد سرخ کلمبو

مسجد سرخ کلمبو از ساعت 4 صبح تا 10 شب باز است، اما سعی کنید تا جایی که امکان دارد، بازدید خود را برای صبح زود برنامه ریزی کنید. اگر کمی بعد از طلوع خورشید که در تمام طول سال حدود ساعت 6 صبح رخ می دهد به مسجد بروید (ساعت ۷ یک زمان مناسب است)، تنها تعدادی از نمازگذاران محلی را در اطراف خواهید دید و گردشگران کمی وجود خواهد داشت. ساعت ۷ صبح بهترین زمان برای بازدید و عکاسی از مسجد جامع الاضفر است. حتی اگر تا ساعت ۸ دیر کنید، شلوغی را به وضوح خواهید دید که عکاسی را نیز دشوار می کند.

برای بازدید از مسجد سرخ کلمبو چقدر زمان اختصاص دهیم؟

برای بازدید از مسجد سرخ کلمبو، ۳۰ الی ۴۵ دقیقه می تواند زمان مناسبی باشد تا از معماری زیبای مسجد لذت ببرید و عکاسی کنید. ممکن است محدودیت هایی برای ورود گردشگران به داخل مسجد وجود داشته باشد. اگر با این محدودیت ها مواجه نشدید و اجازه ورود به داخل مسجد را داشتید، حدود یک ساعت زمان برای بازدید خود اختصاص دهید.

قیمت بازدید از مسجد جامع کلمبو چقدر است؟

بازدید از مسجد جامع کلمبو کاملا رایگان است و اگر اجازه داشتید به داخل مسجد بروید، باز هم از شما هزینه ای دریافت نخواهد شد.

لباس مناسب برای بازدید از مسجد سرخ کلمبو

لباس مناسب بازدید از مسجد سرخ کلمبو

مانند تمام مساجد در سراسر جهان، برای بازدید از مسجد سرخ کلمبو نیز باید لباس مناسب داشته باشید تا بتوانید بازدید کنید. پوشاندن شانه و زانو در هنگام بازدید از ددخل مسجد ضروری است.

از نقطه نظر عکاسی، پوشیدن لباس های رنگارنگ برای عکاسی با پس زمینه مناسب نخواهد بود.

لباس قرمز برای عکاسی از مسجد سرخ کلمبو مناسب نیست

اگر می‌خواهید جلوی مسجد عکس بگیرید، سعی کنید از رنگ‌هایی استفاده نکنید که با قرمز تداخل داشته باشند. برای مثال در تصویر بالا می بینید که رنگ قرمز لباس با مسجد تداخل پیدا کرده و عکس زیبایی ثبت نشده است.

با پوشیدن لباس های سیاه، سفید و سایر رنگ های خنثی، می توانید تصاویر زیبایی را از خود ثبت کنید.

عکاسی از مسجد سرخ کلمبو

عکاسی از مسجد جامع الاضفر

بخوانید  راهنمای سفر به سریلانکا

نکات عکاسی از مسجد سرخ کلمبو

با این که درون مسجد نیز زیباست و ارزش بازدید و عکاسی دارد، اما همانطور که گفتیم، ممکن است به خاطر محدودیت ها نتوانید وارد مسجد شوید اما نگران نباشید. در اینجا نکات عکاسی از معماری مسجد را ارائه می دهیم.

بهترین مکان برای عکاسی از مسجد، تقاطع خیابان بانکشال و خیابان کراس دوم است. از اینجا می توانید بهترین تصاویر را از مسجد و گلدسته های آن ثبت کنید. ورودی فرعی مسجد نیز که در خیابان اصلی قرار دارد و برای ورود و خروج نمازگذاران است، منظره ای منحصر به فرد و زیبا از مسجد را ارائه می دهد که ارزش عکاسی را دارد.

 

منابع: PazookTravelJournal

TravelLankaConnection

5/5 - (2 امتیاز)

اشتراک گذاری محتوا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *