تور ویتنام

narvan logo

جاهای دیدنی بخارا

جاهای دیدنی بخارا

جاهای دیدنی بخارا

فهرست مطالب

بعد از سمرقند، بخارا را می توان مشهورترین شهر ازبکستان دانست. مانند سمرقند، بخارا نیز زمانی در جاده ابریشم باستانی قرار داشت و امروزه مملو از بناهای تاریخی می باشد. این شهر پایتخت سلسله سامانیان بوده و در طول تاریخ چندین بار تخریب و بازسازی شده است. علیرغم این تغییرات مخرب، تاریخ غنی شهر در معماری آن به وضوح قابل مشاهده است و در بازدید از جاهای دیدنی بخارا، تحت تاثیر بناهای تاریخی قرار خواهید گرفت. پس با این مطلب از نارون همراه باشید تا با محبوب ترین جاذبه های بخارا آشنا شویم.

معرفی جاهای دیدنی بخارا

شهر بخارا، یکی از قدیمی ترین شهرهای ازبکستان و آسیای مرکزی است و بخش باستانی بخارا به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. جاهای دیدنی بخارا سالانه هزاران گردشگر از سراسر جهان جذب می کنند تا از بناهای تاریخی باشکوه آن بازدید کرده و توسط جادوی سفر در زمانِ این شهر تاریخی، افسون شوند. در تور ازبکستان، شهر بخارا و جاذبه هایی که قصد داریم معرفی کنیم، از مقاصد اصلی هستند که بازدید خواهیم کرد.

مقبره سامانیان

مقبره سامانیان در بخارا

مقبره سامانیان از نظر معماری و ارزش فرهنگی، یکی از منحصر به فرد ترین جاهای دیدنی ازبکستان است که در قرن دهم ساخته شده است و یکی از مهم ترین بناهای تاریخی آسیای مرکزی می باشد. در این مجموعه، مقبره امیراسماعیل سامانی را خواهید دید که نشان دهنده اهمیت شهر بخارا در ستایش چهره های هنری و علمی است.

سبک معماری بنا، شما را به یاد آتشکده های باستانی زرتشتی می اندازد که با تلفیقی از هنرهای تزئینی آجری محلی – اسلامی تزئین شده اند. در باورهای زرتشتی و پیش از اسلام، مربع ها هم نماد زمین و هم زندگی بوده است و دایره ها نشان دهنده ابدیت، آسمان ها و اجرام آسمانی و هشت ضلعی ها، تجلی این دو نماد در کنار هم بودند.

ارگ قدیمی بخارا

ارگ قدیمی بخارا

ارگ قدیمی بخارا یکی از مهمترین جاهای دیدنی بخارا است که یک قلعه مستحکم و چشمگیر برای هزاران سال بوده است. باستان شناسان شواهدی را کشف کرده اند که نشان می دهد این ارگ از قرن پنجم میلادی تاکنون بارها بازسازی شده است و تاریخ دروازه ها به قرن 18 برمیگردد. تراس بالای ارگ، توسط خانواده سلطنتی برای اعلام رویدادهای عمومی، اطلاعیه ها و حتی تماشای اعدام ها را در میدان پایین استفاده می شد. قدمت میدان مربوط به قرن 12 میلادی است که زمانی، محل بازار بوده است. در عهد سامانیان، کتابخانه بزرگی در ارگ وجود داشت که حاوی کتاب‌های کمیاب از سراسر جهان بود و بوعلی سینا از آن استفاده می‌کرد.

بخوانید  جاهای دیدنی سمرقند

مسجد بالاحوض

مسجد بالاحوض بخارا

در نزدیکی ارگ قدیمی، مسجدی با ایوانی باز در مقابل یک استخر قرار دارد که از معروف ترین جاذبه های بخارا می باشد. مسجد بالاحوض در زمان اخرین امیر بخارا در اوایل قرن 20، ساخته شد و امیر بخارا از میدان ارگ عبور می کرد تا برای نماز جمعه به مسجد برسد. مسجد بالاحوض دارای 20 ستون است و اهالی بخارا معتقدند که اگر انعکاس کامل از تمام بیست ستون را در آب ببینید، به خاطر تقدس عدد 40، خوش شانسی نصیب شما خواهد شد.

لبی حوض

لبی حوض بخارا

لبی حوض همانظور که از اسمش پیداست، به معنای لب حوض است و یکی از صدها برکه موجود در بخارا بوده است. امروز لبی حوض یکی از جاهای دیدنی بخارا می باشد اما زمانی به خاطر کمبود آب در بخارا، از آب حوض برای شستشو و حمام استفاده می کرده اند و باعث گسترش بیماری های زیادی در بین اهالی بخارا شده است. در قرن بیستم، حوض ها را تخلیه و از نوع ساختند و تعداد کمی از آنها به‌عنوان حوضچه‌های زینتی باقی مانده‌اند که بین بازدیدکنندگانی که زیر سایه درخت‌های توت نشسته‌اند، محبوب هستند. در اطراف لیی حوض سه مدرسه تاریخی نیز وجود دارد که می توانید از آنها بازدید کنید.

مجموعه کلان

مجموعه کلان در بخارا

مجموعه کلان، نمادین ترین جاذبه بخارا است و مناره آن، بلندترین مناره در ازبکستان با 48 متر ارتفاع می باشد این بنا در سال 1127 میلادی توسط سلسله قراخانیان ساخته شد و تزیین آن با آجرهای سفالی و راه راه می باشد. نکته جالب در مورد مناره کلان، این است که مردم در مورد استفاده از آن برای اذان یا عدم استفاده از آن اختلاف نظر دارند.

مناره کلان از چشم اندازی زیبا

در زمان های قدیم، احتمالاً از مناره برای اهداف متعددی استفاده می شده است. مثلا به عنوان چراغی برای کمک به کاروان‌ها در تشخیص موقعیت شهر، به عنوان یک برج مراقبت و حتی مکانی برای زندانی کردن مجرمان. در بازدید از بخارا، حتما از مجموعه کلان دیدن کنید.

چهار منار

چور مینور بخارا

چور مینور یا چهار منار یک بنای تاریخی است که چهار مناره آن، این بنا را در بین معماری آسیای مرکزی منحصر به فرد کرده است. این مناره ها برای اذان طراحی نشده اند و تنها یکی از آن ها قابل دسترس است و برای ذخیره سازی استفاده می شود. یک تاجر ثروتمند به نام نیازکول آن را بیش از دو قرن پیش برای بخشی از مسجد و مجموعه مدرسه ساخت.

برخی معتقدند که این برج ها نمادی از چهار دختر زیبای بازرگان بوده و بنابراین هر برج باید متفاوت و در عین حال به همان اندازه زیبا تزئین می شد. بعضی ها نیز چهار منار را نمادی از دین چهار دین اسلام، مسیحیت، یهودیت و بودیسم می دانند و می تواند اشاره ای به تنوع مذهبی بخارا باشد.

مقبره چشمه ایوب

چشمه ایوب در بخارا

مقبره چشمه ایوب به عنوان یک مکان مقدس شناخته می شود و یکی از مکان های دیدنی بخارا می باشد. چشمه ایوب دارای چاهی با آب مقدس است که طبق افسانه ها توسط ایوب پیامبر ساخته شده و در عهد عتیق به آن اشاره شده است. طبق افسانه ها، در حالی که مردم از تشنگی رنج می بردند، ایوب نبی با عصا به زمین کوبید که چشمه ای فوران کرد و مردم از تشنگی نجات یافتند اما سوابق تاریخی حاکی از آن است که این چاه در اواخر قرن چهاردهم میلادی ساخته شده است. چشمه ایوب، یک مکان مذهبی برای مسلمانان و مسیحیان است.

بخوانید  جاذبه های گردشگری قرقیزستان

جمع بندی

شهر بخارا در ازبکستان، مسافران را به سفری در زمان دعوت می کند و بناهای خود را که در طول تاریخ به خوبی حفظ شده اند، به رخ می کشد. جاهای دیدنی بخارا با مجموعه خیره‌کننده ای از مساجد، مدارس، مقبره‌ها و ارگ قدیمی دروازه ای را به سوی مطالعه تاریخ به شکلی بصری ارائه می دهند. در سفر به ازبکستان، حتما به این شهر بروید و از مکان های دیدنی بخارا که معرفی کردیم، بازدید کنید.

آیا تجربه سفر به شهر بخارا را داشته اید؟ در صورت سفر به این سرزمین، کدام یک از جاهای دیدنی بخارا را اول از همه بازدید خواهید کرد؟ دیدگاه خود را با نارون اکوتور به اشتراک بگذارید.

 

Kalpak-Travel

Advantour

5/5 - (1 امتیاز)

اشتراک گذاری محتوا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *