تور ویتنام

narvan logo

جاهای دیدنی سمرقند

جاهای دیدنی سمرقند

جاهای دیدنی سمرقند

فهرست مطالب

سمرقند یکی از اصلی ترین مراکز گردشگری کشور ازبکستان به شمار می رود. این شهر باشکوه زمانی به عنوان پایتخت سلسله تیموریان عمل می کرد که در دوران شکوفایی خود، در سراسر آسیا از هند تا شرق ترکیه امتداد داشت،. سمرقند پناهگاهی برای کاروان بازرگانان، روشنفکران و علمای اسلامی بود و میراثی که هنوز در صنایع دستی، مدارس دینی و رصدخانه ای که سمرقند اکنون به آن شهرت دارد، به وضوح مشهود است. این موارد همگی جزو آثار و جاهای دیدنی سمرقند به شمار می روند که می خواهیم در ادامه، معروف ترین آنها را معرفی کنیم.

معرفی برترین جاهای دیدنی سمرقند

بیایید به تقاطع فرهنگی-تاریخی سمرقند سفر کنیم. مکانی که این دو عنصر به شکل جادویی در هم تنیده اند و شهری را شکل داده اند که جاذبه های منحصر به فردی را در خود جای داده است. بناهای سمرقند به قدری زیبا تلقی می شدند که در جنگ های مختلف، روس ها نتوانستند در جریان لشکرکشی های سخت خود، این بناها را تخریب کنند. در تور ازبکستان، می توانید از شهر باشکوه سمرقند دیدن کنید. با نارون برای معرفی جاذبه های سمرقند همراه باشید.

1. میدان ریگستان

میدان ریگستان سمرقند

اولین جاذبه ای که معرفی می کنیم، میدان ریگستان، جواهر سمرقند است. میدان ریگستان زمانی به عنوان میدان مرکزی پایتخت تیموریان عمل می کرد و از قرن 15 تا 17 میلادی بازسازی شده که اکنون محبوب ترین جاهای دیدنی ازبکستان است و در سایت های یونسکو ثبت شده است.

سه بنای با شکوه میدان ریگستان عبارتند از: مدرسه الغ بیک، مدرسه شر دور و مدرسه تیلا کوری. این مجموعه بسیار باشکوه است و بازدیدکنندگان را میخکوب می کند. در هر بنای تاریخی که قدم بزنید، حس فضای سلطنتی گذشته را به شما منتقل می‌کند. بازدید از میدان ریگستان در شب نیز توصیه می شود که این مجموعه زیبا غرق در نور می شود.

2. مقبره گور امیر

گور امیر در سمرقند

امیر تیمور لنگ در مقبره ای به خاک سپرده شده است که یک بنای باشکوه در سمرقند به شمار می رود. گور امیر با گنبد فیروزه‌ای، آجرهای لعاب‌دار و طرح‌های مرمری مجلل، اکنون یکی از شناخته‌شده‌ترین مکان های دیدنی سمرقند است. جالب اینجاست که تیمور قصد نداشت در سمرقند دفن شود، اما پس از یک سری اتفاقات پیش‌بینی نشده، در این مکان دفن شد. مناظر حیاط گور امیر شگفت انگیز است اما بخش داخلی، بسیار دیدنی تر است. راهنمایان محلی، تورهایی به زبان انگلیسی ارائه می‌کنند و می توانید داستان های تاریخی درباره امیر تیمور را از زبان آنها بشنوید.

3. کارخانه فرش ابریشم

کارخانه فرش ابریشم سمرقند

کارخانه فرش ابریشم یکی از جاهای دیدنی سمرقند است که به خاطر قرارگیری این منطقه در جاده ابریشم، به یکی از جاذبه های این کشور تبدیل شده است. در این کارخانه می توانید درباره تاریخچه قالی بافی در ازبکستان اطلاعاتی کسب کنید و ریسیدن نخ های ابریشم و تولید رنگ های طبیعی را نظاره گر شوید. کنار زنان صنعتگر بنشینید و با یادگیری ترفندهای ریسندگی، چند نخ از فرش را ببافید. مجموعه عظیمی از فرش‌ها با هر اندازه، رنگ و طرح که یکی از آنها طرح مخصوص گلدار ازبکستان است، برای تماشا یا خرید وجود دارد که تجربه یکی از جنبه های هنری و فرهنگی سمرقند را به شما هدیه می دهد.

4. مسجد بی بی خانم

مسجد بی بی خانم

مسجد بی بی خانم، یکی از بزرگترین مساجد جهان در زمان ساختش در اوایل قرن پانزدهم بوده و اکنون به یکی از مکان های دیدنی سمرقند تبدیل شده است. این مسجد در دوران پس از فتح هند توسط امیر تیمور ساخته شد و بی بی خانم، نام همسر مورد علاقه تیمور بوده است. برخی از شواهد تاریخی نیز نشان می هند که این مسجد توسط ملکه به عنوان سورپرایز برای امیر تیمور در بازگشت از نبرد هند ساخته شده و بعدها عنوان مسجد از نام او گرفته شده است.

مسجد بی بی خانم بازسازی های زیادی را سپری کرده است و شکوه خود را حفط کرده است که اکنون یکی از مشهورترین جاهای دیدنی سمرقند و ازبکستان به شمار می رود. از تماشای عظمت این مجموعه تاریخی و قدم زدن در حیاط آن لذت ببرید. افسانه ای در بین محلی ها وجود دارد که قرآن سنگی عظیم که در مسجد بی بی خانم وجود دارد، باعث شفای زنان نابارور می شود. پس اگر زنان جوانی را دیدید که زیر پایه قرآن نشسته اند، تعجب نکنید.

5. شاخی زیندا

شاخی زیندا از جاذبه های سمرقند

شاخی زیندا که به معنای پادشاه زنده است، یکی از معروف ترین جاذبه های سمرقند است که راهروی درخشان لاجوردی آن، مورد علاقه بسیاری از مسافران ازبکستان می باشد. در دو طرف پلکان عظیم آن، حدود 20 ساختمان و مقبره بزرگان سلطنتی و مذهبی وجود دارد که با هزاران کاشی رنگارنگ تزئین شده‌اند. مقبره‌ها به تدریج بین قرن‌های 11 تا 15 ساخته شدند، اما ساختار اصلی هر کدام از آنها تقریبا یکنواخت است. بسیاری از مقبره ها بازسازی شده اند و برخی دیگر، عناصری از نمای اصلی خود را حفظ کرده اند و همه آنها، در نوع خود دیدنی هستند. شاخی زیندا یک مکان عالی در سمرقند برای عکاسی می باشد.

6. رصدخانه الغ بیگ

رصدخانه الغ بیگ از مکان های دیدنی سمرقند

میراث الغ بیگ فرزند گوهرشاد و نوه تیمورلنگ در سمرقند، به اندازه خود تیمورلنگ فراگیر و معروف است. الغ بیگ بیشتر به خاطر دانش نجوم خود شناخته می شود و بزرگترین رصدخانه در آسیای مرکزی قرون وسطی را ساخته است. الغ بیگ به عنوان یکی از بزرگترین ستاره شناسان زمان خود شناخته می شود و خوشبختانه بخشی از رصدخانه برای بازدید و میراث نجوم الغ بیگ به یادگار مانده است. رصدخانه الغ بیگ یکی از پربازدیدترین جاهای دیدنی سمرقند است که مدرسه ای به همین نام نیز در نزدیکی رصد خانه وجود دارد. این مجموعه همچنین شامل یک موزه کوچک و جذاب در مورد دستاوردهای این ستاره شناس سلطنتی است.

جمع بندی

سمرقند ازبکستان، دارای برخی از پیچیده ترین و نفیس ترین معماری های جهان است و اکنون یکی از قطب های گردشگری آسیای مرکزی می باشد. این شهر که به دلیل بناهای تاریخی و شگفت‌انگیز جاده ابریشم مشهور است، دارای میراث های امیر تیمور، پادشاه معروف سلسله تیموریان می باشد که یکی از مخوف ترین فاتحان در تاریخ است. در این مطلب، برخی از مهمترین و پربازدید ترین جاهای دیدنی سمرقند را معرفی کردیم. در بازدید از شهر سمرقند و ازبکستان، این جاذبه ها را از دست ندهید.

 

منابع: Advantour

LonelyPlanet

Nomadasaurus

5/5 - (1 امتیاز)

اشتراک گذاری محتوا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *