تور ویتنام

narvan logo

بیگ فایو Big five ۵ حیوان بزرگ حیات وحش آفریقا

بیگ فایو Big five ۵ حیوان بزرگ حیات وحش آفریقا

بیگ فایو

فهرست مطالب

اگر به یک سافاری در آفریقا رفته‌اید، به احتمال زیاد نام بیگ فایو را شنیده‌اید، فهرستی از 5 حیوان بزرگ حیات وحش آفریقا که باید حتما ببینید. بیگ فایو نماد حیات وحش آفریقا است و لذت رفتن به سافاری در تور کنیا، بدون دیدن آنها تکمیل نمی شود. این 5 حیوان بزرگ آفریقا کدام هستند؟ در این مقاله می خواهیم به آنها بپردازیم.

اصطلاح بیگ فایو

ناتالیا بورگو، محقق در مرکز شیر دانشگاه مینه‌سوتا، می‌گوید:

“شیرها، پلنگ‌ها، فیل‌ها، گاومیش‌های آفریقایی و کرگدن‌ها همان چیزی هستند که مردم وقتی به آفریقا و حیات وحش فکر می‌کنند، یاد آنها می افتند.”

اصطلاح بیگ فایو در اواخر دهه 1800 میلادی در طول دوره استعمار آفریقا ابداع شد‌ و به حیواناتی اطلاق می شد که برای شکارچیان، چالش‌برانگیزترین و خطرناک‌ترین حیوانات برای شکار با پای پیاده بودند.

این حیوانات هنوز هم امروزه شکار می‌شوند اما امروزه، پارک های ملی به سمت گردشگری، تغییر مسیر داده اند و بیگ فایو را به هدفی برای تماشا در طول سافاری تبدیل کرده اند. همه بیگ فایو به ویژه شیرها نسبتا در خطر انقراض قرار دارند و 94 درصد از زیستگاه اصلی خود را از دست داده اند. تنها حدود بیست هزار گربه بزرگ در طبیعت باقی مانده است.

5 حیوان بزرگ آفریقا

5 حیوان بزرگ آفریقا

حال که به طور خلاصه اصطلاح بیگ فایو را بررسی کردیم، به توضیح بیشتر در مورد هر کدام از این 5 حیوان بزرگ آفریقا یعنی پلنگ، شیر آفریقایی، بوفالو، فیل آفریقایی و کرگدن می پردازیم.

بخوانید  بهترین سواحل آفریقا

پلنگ

پلنگ کوچکترین بیگ فایو

پلنگ سریعترین و همچنین کوچکترین عضو بیگ فایو است. به همین خاطر، آنها را گربه های نینجا می نامند! چرا که امکان تشخیص آنها و تماشای آن در طول سافاری سخت تر است. بیشتر پلنگ ها رنگ روشنی دارند و لکه های تیره مشخصی دارند که به آنها گل سرخ می گویند. برعکس، رنگ پلنگ های سیاه رنگ تقریباً یکدست است و لکه های بدن آنها به سختی قابل تشخیص است و عموما پلنگ سیاه نامیده می شوند.

این گربه سان های تنها، با شکار بز آفریقایی یا گورخرها آنها را به گوشه ای سمت درخت ها می کشند و در آرامش غذای خود را میل می کنند. آنها برای این کار، دلیل منطقی دارند: آنها نمی توانند با اصلی ترین رقیب خود یعنی شیر آفریقایی کنار بیایند. اگر یک شیر فرصتی برای کشتن پلنگ داشته باشد، این کار را حتما انجام می دهد.

شیر آفریقایی

شیر آفریقایی

شیرها تنها گربه سان های اجتماعی هستند اما با این حال، در طول سافاری انتظار دیدن سلطان را نداشته باشید. شیرها به شدت برابری طلب هستند و سلسله مراتب اجتماعی آنها هیچگاه ثابت نمی ماند. ممکن است یکی از نرها بر دیگران مسلط باشد، اما هر لحظه ممکن است این سلطه تغییر کند.

جامعه شیرها مادرزادی و براساس رابطه خونی است و ماده‌ها قلمروها را نگه می‌دارند و با غروری که در آن متولد شده‌اند، باقی می‌مانند.

بوفالو آفریقایی

بوفالو آفریقایی

بوفالوهای آفریقایی حیوانات تنومند و گاو مانند هستند که اغلب به صورت گله های هزارتایی در سرنگتی جمع می شوند و تشکیل این گروه های بزرگ، یک دفاع در برابر شکارچیان است. بوفالوهای نر و ماده هر دو شاخ دارند اما انحنای شاخ نرها به سمت بالا است و در مرکز با هم ترکیب می شوند و یک صفحه استخوانی جامد به نام باس را تشکیل می دهند. این ساختار شاخ آنها، یک حالت مناسب برای دفاع به وجو می آورد.

بخوانید  شفق قطبی چیست و در کدام کشورها می توانیم آن را ببینیم؟

سنگینی بیش از سه برابری آنها نسبت به دشمنانشان یعنی شیرها، قابلیت در امان ماندن آنها را افزایش می دهد. به همین دلیل است که شیری که به یک بوفالو آفریقایی حمله می‌کند، خود را در خطر مرگ قرار می دهد! بوفالوها می توانند تهاجمی باشند و خارج از مناطق حفاظت شده، معمولا با انسان ها درگیر می شوند.

فیل آفریقایی

فیل آفریقایی

بزرگترین حیوان بیگ فایو، فیل ساوانای آفریقایی است که می تواند تا هفت تن وزن داشته باشد. یک نوع دیگر فیل آفریقایی با نام فیل جنگلی آفریقایی وجود دارد که حدود یک متر کوتاه‌تر است و در جنگل‌های حوضه کنگو زندگی می‌کند. پس از آزمایش های ژنتیکی در سال 2010، مشخص شد که تفاوت‌های زیادی بین فیل های ساکن جنگل و ساوانا وجود دارد که باعث شد این دو گونه، متفاوت نامگذاری شوند.

فیل‌های ساوانا به اندازه‌ای بزرگ هستند که می‌توانند چشم انداز منظره را تغییر دهند؛ آنها درختان را برای ساختن علفزارها بالا می‌کشند، دانه‌ها را پراکنده می‌کنند و به طور کلی تنوع زیستی را افزایش می‌دهند. فیل‌ها که مدت‌ها مورد توجه شکارچیان غیرقانونی بوده‌اند، قلمروهای پراکنده در سراسر آفریقای مرکزی و جنوبی دارند.

بخوانید  هفت قله بلند جهان در 7 قاره | قلل هفتگانه یا هفت قله هفت قاره

کرگدن

کرگدن حیات وحش آفریقا

دو گونه کرگدن یعنی کرگدن سیاه و کرگدن سفید و همچنین، پنج زیرگروه بین آنها در آفریقا باقی مانده است. اینها شامل کرگدن سفید شمالی، کرگدن سفید جنوبی، کرگدن سیاه شرقی، کرگدن سیاه مرکزی جنوبی و کرگدن سیاه جنوب غربی است. همه کرگدن ها بزرگ‌جثه هستند، بیش از 2.5 تن وزن دارند و رشد شاخ های آنها از یک و نیم متر فراتر می رود.

کرگدن سیاه غربی به دلیل شکار غیرقانونی شاخ‌های آن، در سال 2011 منقرض شد. آخرین کرگدن سفید شمالی نر نیز در سال 2018 جان خود را از دست داد و تنها دو ماده از آن باقی مانده است که عملا این گونه را منقرض کرد.

حدود بیست هزار کرگدن سفید جنوبی در جنوب آفریقا باقی مانده است. تلاش‌های حفاظتی به افزایش جمعیت کرگدن سیاه کوچک‌تر و در خطر انقراض کمک کرده است که عمدتاً در شرق و جنوب آفریقا یافت می‌شود.

جمع بندی

بیگ فایو، شکوه حیات وحش آفریقا است و هر مسافری در تورهای سافاری، آرزوی دیدن آن ها را دارد. این 5 حیوان بزرگ آفریقا، در مناطق حفاظت شده زندگی می کنند و از طریق اختصاص بخشی از اقتصاد توریسم، از انقراض آنها جلوگیری می شود. در این مقاله تلاش کردیم تا اطلاعات مفیدی از بیگ فایو در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

منبع: NationalGeographic

5/5 - (1 امتیاز)

اشتراک گذاری محتوا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *