تور ویتنام

narvan logo

جاهای دیدنی لرستان

جاهای دیدنی لرستان

جاهای دیدنی لرستان

فهرست مطالب

اگر از دیدن طبیعت به وجد می‌آیید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً سفر به لرستان را در برنامه‌ سفر خود بگنجانید. چرا که این استان که در غرب ایران واقع شده، به داشتن سراب‌ها و چشمه‌ها، تالاب‌ها و آبشارها معروف است. در این مقاله قصد داریم به معرفی بهترین جاهای دیدنی لرستان بپردازیم. در تورهای داخلی نارون، می توانید برنامه های مربوط به لرستان را مشاهده نمایید.

معرفی جاهای دیدنی لرستان

لرستان، نگین غرب ایران، با طبیعت بکر و کوهستانی، آبشارهای خروشان و دشت‌های سرسبز، مقصدی ایده‌آل برای طبیعت‌گردان و عاشقان سفر است. این استان علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، تاریخ و فرهنگی غنی دارد و میزبان قلعه‌ها، پل‌ها و بناهای تاریخی متعددی است. در این مطلب تمرکز ما روی طبیعت لرستان خواهد بود. با معرفی جاهای دیدنی لرستان همراه ما باشید.

دشت لاله های واژگون

دشت لاله های واژگون لرستان

لرستان زیباست و این زیبایی در هر فصل جلوه‌ای ویژه دارد، اما اگر دوست دارید طبیعت سبز لرستان را در بستری از گل‌های سرخ واژگون ببینید، حتماً از اواخر اردیبهشت تا خرداد زمانی را برای سفر به لرستان و تماشای دشت لاله‌های واژگون الیگودرز اختصاص دهید.

مسیر دشت لاله‌های واژگون: ۳۷ کیلومتری جنوب‌شرقی الیگودرز، جاده دریاچه گهر، دشت دالانی

آبشار بیشه

آبشار بیشه

ممکن است آبشار بیشه را ندیده باشید اما قطعاً نام آن را شنیده‌اید، زیرا این آبشار زیبا از معروف ترین جاهای دیدنی لرستان و جذاب‌ترین آبشارهای ایران است که در نزدیکی شهر دورود لرستان، در دل کوهستانی سبز و دشت‌هایی فراخ، واقع شده و طنازی می‌کند. این آبشار که در فهرست آثار ملی ایران نیز ثبت شده است، تجربه‌ای بی‌نظیر از شنا در آب‌های زلال را به شما هدیه می‌کند. امکانات رفاهی کمی، از جمله سرویس بهداشتی و رستوران در نزدیکی آبشار، تفریح نیم روزی شما در کنار این جاذبه را غنی‌تر می‌‌کند.

پیشنهاد می‌کنیم برای دیدن این آبشار با قطار راهی لرستان شوید تا از مناظر چشمگیر مسیر، از جمله ایستگاه راه آهن بیشه، نیز بهره مند شوید. آبشار بیشه، یکی از مقاصد تور آبشارهای لرستان می باشد.

مسیر آبشار بیشه: خرم‌آباد، بخش پاپی، روستای بیشه، بعد از کیلومتر ۵۰ دورود به خرم‌آباد

آبشار چکان

آبشار چکان

اگر سمت الیگودرز می‌روید، دشت لاله‌های واژگون تنها جاذبه‌ای نخواهد بود که چشم شما را مسحور می‌کند. در نزدیکی الیگودرز آبشار ۳۰ متری چکان در بستری از دشت‌های سبز و زمین‌های کشاورزی حاصلخیز قرار دارد که حتماً از دیدن آن لذت خواهید برد.

مسیر آبشار چکان: ۴۰ کیلومتری جنوب‌غربی الیگودرز، جاده الیگودرز ـ شول‌آباد

بخوانید  10 مورد از بهترین مناطق طبیعت گردی ایران

آبشار آب سفید

آبشار آب سفید

آبشار آب سفید یکی دیگر از آبشارهای دیدنی سرزمین آبشارهاست. این آبشار در ۵۰ کیلومتری الیگودرز نیز همچون دیگر آبشارهای لرستان در بستری از پوشش گیاهی سبز قرار گرفته است. به همین دلیل بهترین زمان سفر برای دیدن آب سفید بهار و تابستان است.

مسیر آبشار آب سفید: ۵۰ کیلومتری شهر الیگودرز در شرق لرستان

تنگه شیرز

تنگه شیرز

تنگه شیرز از معروف ترین جاهای دیدنی لرستان است و مشهورترین تنگه ایران و از زیباترین تنگه‌های جهان می باشد. این تنگه در واقع، انباشت لایه‌های رسوبی بر روی هم است. در میان لایه‌های این دیوارهای رسوبی نیز گیاهانی روییده‌اند که بیش از پیش این تنگه را چشمگیر کرده‌اند. حالا تصور کنید این تنگه با این همه زیبایی در نزدیکی چند چشمه و آبشار قرار دارد، حد بیشتری برای زیبایی می‌توانید متصور شوید؟ با تور تنگه شیرز چشمانتان از شما سپاسگزار خواهند بود.

مسیر تنگه شیرز: ۵۰ کیلومتری شمال کوهدشت، بخش زردلان، منطقه اولاد قبا، تنگه شیرز

تنگه هلت

تنگه هلت

یکی دیگر از تنگه‌های دیدنی لرستان تنگه هلت در نزدیکی شهرستان پل دختر است. در میان صخره‌های رسوبی و آهکی این تنگه، رودخانه‌ای جاری است که آن را بسیار تماشایی می‌کند. پس در سفر به لرستان، بازدید از این تنگه را نیز در برنامه خودتان بگنجانید؛ به خصوص اگر در تابستان و فصل گرم مسافر لرستانید. زیرا هوای تنگه خنک است و دلچسب.

مسیر تنگه هلت: ۹۰ کیلومتری آزادراه زال به‌سمت اندیمشک

منطقه حفاظت شده اشترانکوه

منطقه حفاظت شده اشترانکوه

منطقه حفاظت شده اشترانکوه یا آلپ ایران؟ آلپ ایران چه کم از آلپ اروپا دارد؟ هیچ، واقعاً هیچ؛ باور نمی‌کنید؟ از اشترانکوه یا همان آلپ ایران بازدید کنید. دامنه‌های اشترانکوه با رودهای دائمی و دره‌ها و پوشش گیاهی و جانوری متنوع و بسیار زیبا و چشمنواز تجربه بازدید از آلپ را به شما هدیه می‌دهد. اگر باز هم باور نمی‌کنید از طبیعتگردان و کوهنوردان بپرسید و تا دیر نشده این جاذبه را دریابید.

مسیر منطقه حفاظت شده اشترانکوه: حوزه شهرستان‌های دورود، ازنا و الیگودرز

دریاچه گهر

دریاچه گهر

دورود و زیبایی‌هایش تمامی ندارد و برخی از بهترین جاذبه های طبیعی لرستان را در خود جای داده است. دریاچه گهر نیز نگین و تحفه این زیبایی‌هاست؛ شاید بپرسید چرا؟ چون این دریاچه را کوه‌ها احاطه کرده‌اند و برای دیدنش باید کمی به خودتان زحمت بدهید و مسیری پرپیچ و خم را بپیمایید تا نگین اشترانکوه را ببینید. این نگین در بستری سبز از گیاهان، از جمله درختان بادام و گردو شما را مسحور خواهد کرد.

مسیر دریاچه گهر: منطقه محافظت‌شده اشترانکوه جنوب شرقی دورود، بین دورود، الیگودرز و ازنا

بخوانید  کمپینگ دریاچه گهر

تونل برفی ازنا

تونل برفی لرستان

زیبایی های اشترانکوه فقط محدود به طبیعت سرسبز نیست. مثلاً تونل برفی جاذبه غیرسبز اشترانکوه است. این تونل در ازنای لرستان و در دامنه‌های اشترانکوه زیبا واقع شده و ۸۰۰ متر طول دارد و پر از برف است.

کِی از آن بازدید کنید؟ خب جواب دادن به این سوال کمی سخت است، چون این دره در تابستان و بهار به دلیل آب شدن برف‌ها پر از آب است و در پاییز و زمستان نیز پر از برف و یخ است. بنابراین هر زمان که رفتید حتماً با فرد خبره بروید و نکات ایمنی را نیز رعایت کنید. این توصیه را گوش کنید تا این جاذبه منحصر به فرد را بتوانید ببینید و لذت ببرید.

مسیر تونل برفی: شهرستان ازنا، جاده دوبلوکان، جاده قاضی آباد

دره نی گاه

دره نی گاه

دلتان کمپ زدن می‌خواهد؟ تشریف بیاورید دره نی گاه. دره نی‌ گاه در نزدیکی دورود یکی از محبوب ترین جاهای دیدنی لرستان برای پیاده روی و کوهنوردی و کمپ زدن است. رودخانه میان دره نیز هم آن را دیدنی‌تر کرده و هم تسلای تشنگی شما پس از پیمایش است.

مسیر دره نی گاه: شهرستان دورود، شهر دورود، روستای تپه تی

آبشار نوژیان

آبشار نوژیان

نوژیان دیگر آبشار دیدنی خطه سرسبز لرستان است. با دو ساعت رانندگی از بیشه می‌توانید دیدن نوژیان را نیز به خود هدیه دهید.
این آبشار را کشتزارهای عدس در بر گرفته‌اند و به همین دلیل بهترین زمان برای بازدید از آبشار نوژیان بهار و پاییز است. زیرا در این فصول آبشار در سرسبزترین بستر قابل دیدن است. در بازدید از این آبشار شانس دیدن گونه‌های وحشی متنوعی را نیز دارید.

مسیر آبشار نوژیان: جاده خرم‌آباد سپیددشت، کیلومتر ۳۸، روستای نوژیان، آبشار نوژیان

چشمه سراب کرتول

چشمه سراب کرتول

چشمه سراب کرتول در نزدیکی بروجرد و در دامنه کوه گرین واقع شده است. اطراف این چشمه پر از باغ‌های زردآلو و گردو است و باز هم پوشش گیاهی سبز و چشمگیر. به شما قول می‌دهیم لرستان چشمان شما را از سبزی غنی خواهد کرد.

مسیر چشمه سراب کرتول: بروجرد، جاده شب ماه

رود سزار

رود سزار

هوس رفتینگ یا ماهی گیری کرده‌اید؟ رود سزار لرستان شما را فرا می‌خواند. این رود دائمی و پرآب بستری مناسب برای ورزش مهیج رفتینگ و صید انواع ماهی است. پس اگر دنبال هیجان رفتینگ یا آرامش ماهیگیری هستید، باز هم پیشنهاد ما به شما لرستان زیباست و تور کمپینگ سزار. از طبیعت اطراف رود هم چه بگوییم جز اینکه باز لرستان است و سبزی و چشمنوازی‌اش در گوشه و کنار هر جاذبه.

مسیر رود سزار: خرم‌آباد، جاده پیفه، جاده پاچنار

پارک جنگلی مخمل کوه

پارک جنگلی مخمل کوه

کوه مخملی یا دشت سبز؟ پارک جنگلی مخمل کوه هر دو را با هم دارد. تازه فقط همین نیست؛ رود و آبشار هم دارد. پس اگر طرفدار پیک نیک رفتن هستید، حتماً پارک جنگلی مخمل کوه در شمال خرم آباد بهترین گزینه شما در سفر لرستان خواهد بود. پس تور کمپینگ مخمل کوه را از دست ندهید.

مسیر پارک جنگلی مخمل کوه: خرم‌آباد، ۱۸ کیلومتری شمال خرم‌آباد

تپه چغا

تپه چغا

تپه چغا احتمالاً از زیباترین و سبزترین بام شهرها در ایران است. تپه چغا در بروجرد با سنگ‌های آتش‌فشانی و گیاهان وحشی شهر را از ارتفاع به شما نشان می‌دهد تا بهتر و بیشتر دریابید به چه خطه‌ حیرت انگیزی سفر کرده‌اید.

مسیر تپه چغا: بروجرد، میدان سیمرغ

پارک فدک

پارک فدک بروجرد

پارک فدک در نزدیکی بروجرد قرار دارد و جزو زیباترین جاهای دیدنی لرستان است. از تفریحات این پارک باغ پرندگان و دریاچه مصنوعی است. چشم انداز این پارک نیز مشرف به تپه‌های باستانی و طبیعی لرستان است.

مسیر پارک فدک: جنوب غربی بروجرد، انتهای خیابان فاطمی و ابتدای جاده گلدشت.

بخوانید  جاهای دیدنی ایلام

سخن آخر

اگر فکر می‌کنید لرستان را تمام و کمال معرفی کرده‌ایم سخت در اشتباهید، نه اینکه نخواهیم، نمی‌توانیم این همه جاذبه را بشماریم و معرفی کنیم. شما نیز تلاش نکنید در یک سفر تمام جاهای دیدنی لرستان را بشناسید و دریابید. لرستان را باید فصل به فصل تجربه کرد و در هر تجربه جاذبه‌های جدیدی را دید یا جاذبه‌های پیشین را با جلوه‌ای دیگر ببینیم. برای سفر به لرستان و دیدن برخی از دیدنی‌ترین جاذبه‌ها می‌توانید از تورهای لرستان نارون استفاده کنید. نارون اکوتور همسفر شما در این ماجراجویی خواهد بود.

5/5 - (1 امتیاز)

اشتراک گذاری محتوا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *