تور ویتنام

narvan logo

جاهای دیدنی ایلام

جاهای دیدنی ایلام

جاهای دیدنی ایلام

فهرست مطالب

سفر به ایلام، سرزمینی در پناه کوه

مردم این خطه از سرزمین ایران از گذشته‌ تاکنون از آنچه طبیعت به آنها ارزانی داشته به بهترین نحو استفاده و در کنار آن زندگی می‌کردند. طبیعت، سخاوتمندانه هر آنچه داشته به آنها هدیه کرده و مردمان این منطقه نیز با مهربانی و عطوفت با طبیعت رفتار می‌کنند. اینجا ایلام، غرب ایران، سرزمینی در پناه کوه و دیار گیاهان و طبیعت است. در این مقاله با هم سفری می‌رویم به غرب ایران و از جاهای دیدنی ایلام خواهیم گفت که هرکدام رازی در دل دارند و با دیدنشان شگفت زده خواهیم شد.

در تور ایلام نارون اکوتور، می توانید به کشف زیبایی های این سرزمین باستانی بروید.

نارون اکوتور، تورهای داخلی با هدف اجرای تورهای طبیعت‌گردی و تجربه‌گرا برگزار می کند که می توانید برنامه سفرها را از لینک مربوطه مشاهده نمایید.

معرفی جاهای دیدنی ایلام

ایلام، عروس زاگرس، استانی با طبیعتی بکر و سرشار از جاذبه‌های گردشگری، منتظر شماست. از کوه‌های سر به فلک کشیده و دشت‌های سرسبز تا آبشارهای خروشان و غارهای شگفت‌انگیز، ایلام برای هر سلیقه‌ای می تواند جذاب باشد. در این مقاله، با ما همراه شوید تا سفری به سرزمین تاریخ و طبیعت داشته باشیم و با جاهای دیدنی ایلام آشنا شویم:

آبدانان و دره شهر

طبیعت دره شهر

از مهمترین و زیباترین جاهای دیدنی ایلام، شهرهای آبدانان و دره شهر است که در اطراف آن تنگه‌ها، دشت‌ها، آبشارها و حتی آثار باستانی مهمی وجود دارد.

تنگه سحرآمیز کافرین

تنگه کافرین ایلام

تنگه سحرانگیز کافرین، در جاده ایلام به سمت دره شهر جای دارد. درباره علت نامگذاری این تنگه افسانه‌ها و داستان‌های بسیاری گفته می‌شود که یکی از آنها مربوط به حضور اعراب در ایران بوده است. رودخانه‌ای که در تنگه کافرین جریان دارد، پس از عبور از میان این دره خود را به رودخانه سیمره می‌رساند. عمق رودخانه در فصل‌های پرباران به اندازه‌ای است که می‌توان در آن قایق‌سواری کرد و از تماشای مناظر بکر، پوشش گیاهی و حتی دیدن سنجاب‌ها در میان درختان بلوط لذت برد.

تنگه رازیانه

تنگه رازیانه ایلام

تنگه رازیانه، از دیگر مناظر خیره کننده ایلام است که به عنوان یکی از پدیده‌های زمین شناسی و طبیعی ایران به ثبت ملی رسیده و مسیر دسترسی به آن همان جاده ایلام به دره شهر است. رازیانه، دره‌ای عمیق است که به دلیل اتفاقات مختلف زمین شناختی تشکیل‌ شده و رودی از میان آن عبور می‌کند. به همین دلیل صخره‌نوردان و دره نوردان علاقه بسیاری به این منطقه دارند. عرض کم و عمق زیاد تنگه، بارش‌ها و رسیدن قسمت‌های عمیق تنگه به سفره‌های آب زیرزمینی، علت وجود رودی در قلب رازیانه است. کوه‌ها و دشت‌های اطراف این تنگه بسیار سرسبز است و پوشش گیاهی و جانواری بسیار غنی دارد.

دریاچه‌های دو قلو سیاه گاو

دریاچه‌های دو قلو سیاه گاو

دریاچه‌های دو قلو سیاه گاو در روستایی به همین نام و در منطقه آبدانان قرار گرفته است. این دو دریاچه در منطقه‌ای کوهستانی و نسبتا مرتفع ایلام قرار گرفته اند. نکته‌ جذاب در مورد این دریاچه‌ها این است که از عمر این دریاچه‌ها هزاران سال می‌گذرد اما متاسفانه بر اثر فرسایش روز به روز در حال کوچک‌تر شدن هستند. در سفر به ایلام، فرصت بازدید از این دریاچه های زیبا را از دست ندهید.

شهر تاریخی سیمره؛ ماداکتو

شهر تاریخی سیمره

دره‌شهر را می توان گهواره تمدن رودخانه سیمره دانست؛ زیرا که شهر تاریخی ماداکتو سیمره در حاشیه این شهر قرار دارد. شهری که روزگاری مرکز تمدن ایلام و پایتخت تابستانی دوره تاریخی خود بوده است. این منطقه تاریخی که با عنوان ماداکتو نیز شناخته می‌شود، از اولین آثاری است که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

کارشناسان، سیمره را با وسعتی حدود ۲۰۰ هکتار به‌عنوان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین محوطه تاریخی استان ایلام و از قدیمی ترین شهرهای ایران معرفی می‌کنند. منطقه‌ای که به گفته برخی منابع با بیش از ۲,۵۰۰ سال قدمت بنا شده و قدمت سازه‌های فعلی آن به زمان حکومت ساسانی می‌رسد. علاوه بر تمامی این موارد در «سیمره» مراکز صنعتی وجود داشته و سفالگری و شیشه‌ سازی بسیار رایج بوده است، شواهدی نیز وجود دارد که بر اساس آن،‌ اولین مسجد ایران در دوران صدر اسلام،‌ در سیمره ساخته شده است.

پل گاومیشان

پل گاومیشان ایلام

پل گاومیشان در مرز دو استان لرستان و ایلام قرار گرفته و حدودا فاصله ۳۰ کیلومتری تا دره شهر دارد. این سازه تاریخی متعلق به دوره ساسانیان است و بر روی روخانه سیمره قرار ساخته شده است. پل گاومیشان بسیار پیچیده و فنی ساخته شده و طاق‌ها به سبک معماری ساسانی است اما آثاری از مرمت دوره‌های صفوی و قاجاری هم دیده می‌شود که نشان از اهمیت و استفاده این پل دارد. متاسفانه این سازه تاریخی در سال‌های اخیر به دلیل سیلاب‌های رخ داده در این منطقه بسیار آسیب دیده و تخریب شده است اما ارتفاع و طول آن همچنان نشان دهنده ابهت این پل بوده است.

برای تماشای تمام این جذابیت‌ها و زیبایی‌های طبیعی و آثار باستانی به جا مانده در این منطقه، می‌توانید با نارون به ایلام، عروس زاگرس سفر کنید.

بهترین زمان سفر به ایلام

برای سفر به ایلام و گشت و گذار در میان جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این استان، دو فصل بهار و پاییز بهترین زمان برای بازدید هستند. ایلام، در فصل بهار به ویژه سال‌هایی که بارش باران خوب باشد، طبیعت بسیار زیبا و سرسبزی دارد. به همین دلیل، طبیعت‌گردی در زمستان‌های پر برف و تابستان‌های گرم ایلام، مشکل است. آب و هوای ایلام در فروردین‌ و اردیبهشت با میانگین دمای مناسب و به دلیل طراوت بهاری و پر آبی طبیعت، عالی است.

جمع بندی

با سفر به ایلام، خاطره‌ای فراموش‌نشدنی از تاریخ، طبیعت و فرهنگ این سرزمین را در ذهن خود ثبت خواهید کرد. در این مقاله تلاش کردیم بهترین جاهای دیدنی ایلام را برای شما عزیزان معرفی کنیم. برای اطلاعات بیشتر در مورد زمان برنامه و هزینه سفر به ایلام، می‌توانید به لینک تور ایلام مراجعه کنید. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم ایلام را در لیست سفرهای خود قرار دهید و از زیبایی‌های این استان شگفت‌انگیز لذت ببرید. لطفا دیدگاه خود را با نارون اکوتور به اشتراک بگذارید.

5/5 - (3 امتیاز)

اشتراک گذاری محتوا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *