تور ویتنام

narvan logo

صنایع دستی ژاپن

صنایع دستی ژاپن

صنایع دستی ژاپن

فهرست مطالب

در کشور ژاپن برخی از ظریف‌ترین صنایع دستی در جهان ساخته می شود. یافتن شادی در لذت‌های کوچک، از یک فنجان زیبا برای چای صبحگاهی یا یک شلوار جین راحت و مناسب، در صنایع دستی ژاپن بسیار آسان است.

کالاهای دست ساز ژاپن، بسیار محبوب هستند و تاریخچه آن به صدها و حتی هزاران سال پیش می رسد. صنعتگران مهارت های خود را در طول دهه ها تقویت کرده اند و صنایع دستی ژاپن در طول نسل ها منتقل شده است. البته صنایع دستی مناطق مختلف ژاپن، به تنوع این کالاهای هنری زیبا کمک کرده است. اگر در تور ژاپن، می خواهید یک یادگاری زیبا به خانه برده یا به دوستان هدیه دهید، صنایع دستی ژاپن گزینه های عالی هستند.

محبوب ترین صنایع دستی ژاپن

از ظروف آشپزخانه سرامیکی گرفته تا لباس و پارچه، می توانید صنایع دستی سنتی ژاپن را در نقاط مختلف سراسر این کشور پیدا کنید. در شهرهای توریستی ژاپن، اگر به مناطق سنتی بروید، فروشگاه های سوغاتی بسیاری را خواهید یافت که می توانید صنایع دستی را به عنوان سوغات ژاپن تهیه کنید. در ادامه به معرفی بهترین صنایع دستی ژاپن می پردازیم.

چاقوی ساکای

چاقوی ساکای

چاقوهای ژاپنی، شمشیرهای سامورایی آشپزخانه هستند! در ساکای که شهری ساحلی در استان اوساکا است، سنت چاقوسازی به صدها سال پیش برمی‌گردد و شمشیرسازان محلی آن منطقه، زمانی برای اربابان فئودال و سامورایی‌هایشان کاتانا درست می‌کردند.

چاقوهای ساکای دست ساز هستند و مانند تمام چاقوهای ژاپنی، فقط یک طرف آن تراشیده شده است. برای تهیه این چاقوها، فولاد را حرارت داده و یک روکش صاف و تیغی تیز ایجاد می‌کنند که می‌تواند به راحتی مواد ظریفی مانند ماهی را برش دهد. این چاقوها یک سوغاتی محبوب برتی گردشگران در ژاپن هستند. چاقوهای ساکای را در اکثر فروشگاه های شهرهای بزرگ ژاپن می توانید پیدا کنید.

بخوانید  جاهای دیدنی اوساکا

ظروف فلزی نامبو

نامبو کتی

ظروف چدنی به دلیل ساختار محکم و روکش زیبا و همچنین توانایی آن در افزایش طعم غذا و نوشیدنی، در خانه های ژاپنی بسیار محبوب هستند. این ظروف چدنی که محصول استان ایواته هستند و نامبو تکی نامیده می شوند، از مواد اولیه با کیفیت بالا ساخته شده اند.

در اواسط قرن هفدهم، رئیس قبیله نامبو بهترین صنعتگران را که از کیوتو آمده بودند تا برای مراسم تشریفات قوری آهنی بسازند، جمع آوری کرد. مقاومت این ظروف فلزی در برابر زنگ زدگی، توانایی حفظ یکنواخت گرما، ظاهر پیچیده و دوام باورنکردنی، محبوبیت آنها را از آن زمان حفظ کرده است.

رنگ ظروف نامبو به طور کلاسیک سیاه است، اما نوع مدرن آنها با لاک رنگی نیز پوشانده می شود. نقوش میخ دار یا طرح شکوفه گیلاس این ظروف نیز در بین مسافران محبوب است. رایج‌ترین محصولات نامبو، کتری، قوری، قابلمه‌ها و تابه‌ها هستند. کیفیت چای تهیه شده با قوری نامبو به دلیل طعم ملایم آن عالی است.

ظروف لاکی

ظروف لاکی ژاپن

اگر در ژاپن سوپ میسو خورده اید، به احتمال زیاد آن را از یک کاسه لاکی میل کرده اید. ظروف لاکی جزو محبوب ترین صنایع دستی ژاپن هستند و با افزودن رنگ‌های طبیعی به شیره درخت اروشی و استفاده از آن برای پوشاندن اجسام چوبی ایجاد می‌شوند که ظاهری ظریف و صیقلی به آن‌ها می‌دهد.

به طور سنتی، ظروف لاکی در رنگ های سیاه و سفید یا سرخابی روشن هستند که گاهی با طرح های ظریف تزئین می شوند. در دوره ادو، ظروف لاکی کیسو محبوب ترین سوغاتی بوده است.

باید اشاره کنیم که ظروف لاکی معمولاً ارزان نیستند، اما ارزش خرید و دوام بالایی دارند. یاماکا شیکی، نمونه‌ای عالی از ظروف لاکی کلاسیک است. همچنین کارد و چنگال و ظروف فلزی لاکی و ظروف شیشه‌ای لاک‌شده هیاکوشیکی از محبوب ترین محصولات لاکی هستند.

صنایع دستی سرامیکی ژاپن

صنایع دستی سرامیکی ژاپن

در سراسر ژاپن، اقلام سرامیکی به فراوانی یافت می شوند و یکی از محبوب ترین صنایع دستی ژاپن هستند. بالاترین کیفیت ظروف سرامیکی مربوط به شهر بیزن در استان اوکایاما است که با خاک رس غنی شده با آهن در سایه های قرمز، قهوه ای و مسی ساخته می شوند. سرامیک های بیزن تا حد زیادی بدون لعاب هستند.

بیزن یکی از قدیمی‌ترین و بهترین مناطق برای ساخت ظروف سرامیکی در ژاپن در نظر گرفته می‌شود که سابقه آن حداقل به قرن چهاردهم بازمی‌گردد. این ظروف، اولین ظروف سرامیکی هستند که برای مراسم چای در ژاپن، استفاده شدند. امروزه صنایع دستی سرامیکی با خاک بیزن، در سراسر نقاط ژاپن ساخته می شوند و می توانید آن ها را به صورت گلدان، ظروف غذاخوری، ظروف ساکی، فلاسک آب و موارد دیگر تهیه کنید.

بخوانید  بهترین مراکز خرید ژاپن

حوله پنبه ای

حوله ایماباری از صنایع دستی ژاپن

شهر بندری ایماباری مرکز تولید حوله های پنبه ای در ژاپن است و امروزه حدود 200 کارخانه حوله در این منطقه وجود دارد. میزان جذب آب این حوله ها با آزمایش های مختلف، تایید می شود که نشانگر کیفیت بالای آنها است.

علاوه بر حوله های حمام، از این حوله های پنبه ای در ساخت پارچه حوله ای، روپوش، پتو، محصولات کودک و ماسک صورت استفاده می شود. رنگ های صورتی رز و سرمه‌ای با طرح گل، در میان حوله های پنبه ای محبوب تر هستند. حوله های ایماباری را در فروشگاه های سراسر ژاپن می توانید پیدا کنید.

لباس های سنتی

لباس های سنتی از صنایع دستی ژاپن

لباس های سنتی ژاپن مانند کیمونو، یوکاتا و اوبی، محبوب ترین منسوجات و صنایع دستی ژاپن هستند که به فراوانی در شهر کیوتو یافت می شوند. این لباس ها، با استفاده از تکنیک شیبوری رنگ آمیزی می شوند و از ارزشمندترین پارچه ها در نساجی آنها استفاده می شود. در واقع شیبوری نوعی رنگ ژاپنی است، اما این صنایع دستی، بسیار فراتر از لباس های معمولی است و از تکنیک‌ها و روش‌های دقیق شابلون زدن، صحافی و بافتن با مهره‌ها برای ایجاد رنگ‌بندی پیچیده در لباس ها استفاده می شود.

در مناطق باستانی کیوتو، می توانید به خانه موزه شیبوری بروید و همچنین، لباس سنتی ژاپن را تهیه کرده و با مردم ژاپنی که هنوز گاها با لباس سنتی در این مناطق قدم می زنند، همرنگ شوید. همچنین امروزه پارچه های تکنیک شیبوی را به عنوان دستمال سفره و پرده را نیز می توانید تهیه کنید.

بخوانید  جاهای دیدنی کیوتو

شلوار جین سنتی

شلوار جین سنتی در کوجیما ژاپن

شهر کوجیما در استان اوکایاما زادگاه شلوار جین ژاپنی است. در اوایل دهه 1600، اوکیاما به عنوان مرکز تولید منسوجات پنبه ای و رنگرزی نیل ظهور کرد و در دهه 1960، تولیدکنندگان به شلوار جین روی آوردند. این شهر اکنون خانه هزاران تولیدکننده جین است که برخی از با کیفیت ترین شلوارهای جین را در جهان تولید می کنند.

این تولیدکنندگان از تکنیک‌های سنتی پارچه‌سازی، از جمله دستگاه‌های بافندگی قدیمی برای تولید شلوار جین استفاده می‌کنند که بافتی با کیفیت بالا ایجاد می‌کند. حتی برخی از تولیدکنندگان، رنگرزی شلوارهای جین را به روش سنتی انجام می دهند. اگر از شهر کوجیما دیدن می کنید، این شلوارهای جین سنتی را از دست ندهید. بسیاری از فروشگاه ها را خواهید دید که شلوارهای جین را آویزان کرده اند که یک صحنه نمادین در شهر کوجیما می باشد.

کاغذ واشی

کاغذ واشی از صنایع دستی ژاپن

کاغذ واشی، انواع کاغذهای گیاهی ژاپنی هستند که به خاطر ماندگاری بالا و ظرافتش شناخته می شود. به علاوه، کاغذ واشی یک قطعه از میراث فرهنگی تایید شده ژاپن توسط یونسکو است. کاربردهای واشی در ژاپن بسیار فراتر از نوشتن ساده است و از آن برای چاپ روی صفحه چوبی یوکیویی، اوریگامی، بسته بندی هدیه، فانوس، درهای کشویی و خوشنویسی استفاده می شود.

اچیزن در استان فوکوی یکی از برجسته ترین مناطق کاغذ سازی ژاپن است که تاریخچه ای 1500 ساله دارد و 67 کارخانه هنوز کاغذ تولید می کنند. این شهر مخزن کاغذ واشی است که در طیف وسیعی از سبک‌ها برای همه سلیقه‌ها و اهداف، در رنگ‌های سفید ساده و کرم و همچنین رنگ‌بندی ها و طرح‌های متنوع ارائه می شود. البته در شهرهای دیگر ژاپن هم، کاغذهای واشی را به راحتی می توانید به عنوان یکی از صنایع دستی ژاپن تهیه کنید.

جمع بندی

یکی از لذت های بزرگ سفر به ژاپن، لذت بردن از دنیای غنی و زیبای هنرهای آن است. خارج از ژاپن، این کشور بیشتر به دلیل پیشرفته ترین هنرها و دستاوردهای فرهنگی خود شناخته می شود، اما صنایع دستی ژاپن، جایگاه باارزشی در میان گردشگران و مردم این کشور دارد. ژاپن دارای سنت غنی و متنوعی از صنایع دستی و هنرهای عامیانه است که روح و جوهر تجربه ژاپنی را تسخیر می کند.

در این مطلب به معرفی محبوب ترین صنایع دستی ژاپن پرداختیم و توصیه می کنیم که حداقل یکی از آنها را به عنوان یادگاری برای خود یا هدیه به دوستان و عزیزان خود تهیه کنید. خوشحال می شوید که با به اشتراک گذاری دیدگاه با ارزش خود، نارون اکوتور را در تولید محتواهای گردشگری مفید یاری کنید.

 

منابع: Timeout

JapanWonderTravel

KyotoHandicraftCenter

5/5 - (1 امتیاز)

اشتراک گذاری محتوا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *