تور ویتنام

narvan logo

قبایل اتیوپی

قبایل اتیوپی

قبایل اتیوپی

فهرست مطالب

اتیوپی، یکی از کشورهای آفریقایی با فرهنگ غنی است و بیشتر به خاطر قبایل عجیب خود شناخته شده است. قبایل اتیوپی به عنوان یکی از مهم ترین جاهای دیدنی اتیوپی به شمار می روند و گردشگران زیادی برای بازدید از قبایل، آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم این قبایل عجیب به اتیوپی سفر می کنند و نارون اکوتور نیز در تور اتیوپی، این امکان را برای گردشگران ایرانی فراهم کرده است. در این مقاله می خواهیم 4 مورد از معروف ترین قبایل اتیوپی را معرفی کنیم.

قبایل اتیوپی

بیشتر قبایل اتیوپی در دره اومو واقع شده اند و بیشتر گردشگران، برای بازدید از قبیله ها، به این دره زیبا سفر می کنند. هر قبیله دارای فرهنگ مختص خود است که در ادامه می خواهیم با فرهنگ آن ها آشنا شویم:

قبیله حمر، یکی از پرجمعیت ترین قبایل اتیوپی

زنی از قبیله حمر

حمر (Hamar) یکی از قبایل سنتی و قدیمی اتیوپی است. مردم حمر یک گروه قومی آفریقایی هستند که در جنوب اتیوپی، در شرق رودخانه اومو و نزدیک به مرز کنیا زندگی می کنند. اهالی این قبیله از کشاورزی و دامداری امرار معاش می کنند. همچنین با ایجاد بازارها به بهبود اقتصاد قبیله و گسترش ثروت فرهنگی و اجتماعی خود کمک کرده اند.

کودکی از قبیله هامر

بازارها به یکی از مراکز اصلی زندگی قبیله حمر تبدیل شده است. همه در قبیله برای مبادله یا فروش محصولات بومی به بازار می روند: سبزیجات، ادویه جات، پارچه، قهوه، تنباکو، کدو تنبل، ابزار و غیره از محصولاتی است که در بازارهای حمر به فروش می رسد.

زنان قبیله حمر موهای خود را به گل اخرایی آغشته می کنند که معمولاً مدل موی آنها با پَر تزئین شده است. اما شاخص ترین ویژگی ظاهری آنها، لباس و گردنبندهای بزرگ و راه راه ساخته شده با صدف است. همچنین، زیور آلات نشانگر این است که یک زن متاهل است و دختران مجرد از این جواهرات استفاده نمی کنند.

بخوانید  جاهای دیدنی اتیوپی

قبیله سورما، قبیله نیمه عشایری و جنگجو

تصویری زیبا از زنان سورما

در جنگل های بارانی جنوب غربی اتیوپی، در کلبه هایی که با شاخه ها ساخته شده اند، یکی از جنگجوترین قبایل منطقه به نام سورما قرار گرفته است. قبیله سورما یک قبیله نیمه کوچ نشین است که به سوری نیز معروف است.

در قبیله سورما، مردان برای نمایش حسِ مبارزه و قدرت و زنان برای زیبایی، روی بدن خود خراش ها و زخم هایی ایجاد می کنند. همچنین بشقاب های سفالی در لب ها و گوش خود فرو می کنند. زیبایی شناسی منطقه می گوید که هر چه این ظرف بزرگتر باشد، زیبایی لب ها آن بیشتر می شود. گاهی قطر ظرف هایی که استفاده می شود تا 40 سانتی متر می رسد.

مردم سورما یا سوری

زن های قبیله قبل از استفاده از این ظرف های بزرگ، لب های خود را با تمرین هایی گشاد تر می کنند. این زیورآلات لب، علاوه بر زیبایی، برای زمان ازدواج نیز اهمیت خاص خود را دارد: هر چه زیورآلات عروس بزرگتر باشد، خانواده او این فرصت را خواهند داشت که جهیزیه بیشتری را بخواهند که معمولاً شامل چند رأس گاو است.

قبیله مورسی، مردم جنگجو

قبیله مورسی

مورسی یکی از جذاب ترین قبایل اتیوپی است. اهالی مورسی در دره اومو زندگی می کنند و به خاطر روحیه جنگجو و تهاجمی خود معروف هستند. مورسی نیز مانند سورما، سنت های اجدادی خود را حفظ کرده است. یکی از این سنت ها این است که یک نبرد میان جوانان برگزار می شود که در آن، جنگجویان پیروز حق انتخاب همسر را دارند و همچنین، احترام مخالفان را به دست می آورند.

بخوانید  جاهای دیدنی اتیوپی

زنان مورسی از صفحات گلی یا چوبی برای تزیین لب ها و گوش های خود استفاده می کنند؛ همچنین با حلقه های فلزی و پارچه های مختلف، موی خود را تزیین می کنند. مردان نیز با گچ سفید روی تمام بدن خود نقاشی می کشند.

پسران قبیله مورسی

یکی از ویژگی های مشترک زنان و مردان قبیله مورسی این است که بدن خود را با رنگدانه‌های طبیعی استخراج شده از مواد معدنی و سبزیجات تزئین می‌کنند که در صورت مخلوط شدن با خاکستر و ادرار گاو، به عنوان دافع حشرات نیز به آنها کمک می‌کند. همچنین بسیار متداول است که زخم‌هایی به‌ویژه در بازوها، سینه و کمر خود ایجاد می کنند که نشانه‌ای از ظرافت، قدرت و شجاعت آن ها است.

قبیله داسانچ

قبیله داسانچ

قبیله داسانچ، یکی دیگر از قبایل اتیوپی است که دارای آداب و رسوم عجیب خود می باشد. اهالی قبیله با توجه به اجدادی که داشته اند، به 8 قسمت تقسیم می شوند. این قبیله ها دارای ساختار پدرسالاری هستند و از این رو، بالاتر از همه این طوایف، گروهی از بزرگان به عنوان مراجع قرار می گیرند. جالب است بدانید که در قبیله داسانچ، هم جوانان مذکر و هم مونث ختنه می شوند. با این حال، هر روزه تعداد مخالفان و معترضان ختنه دختران بیشتر می شود و به اعتراض با این آیین قدیمی می پردازند.

زنان قبیله قسمت بالاتنه خود را نمی پوشانند. و برای پوشش خود، از پارچه رنگ روشن استفاده می کنند که از ناحیه کمر فر می خورد و پا نیز برهنه می باشد. زیورآلات و نوع آرایش آنها عجیب است: بیشتر آنها سوراخ های کوچکی در زیر لب پایین دارند که با جزئیات رنگارنگ مانند پر تزئین می شود.

بخوانید  جاهای دیدنی اتیوپی

همچنین بعضی دیگر از زینت زنان قبیله داسانچ، شامل حمل برخی اشیا روی سر می باشد. کلاه ها، نشان ها و سایر تجهیزاتی که معمولاً در آن سرزمین ها یافت نمی شود و به همین دلیل است که آنها را ارزشمند دانسته و روی سر خود می گذارند. همچنین به عنوان زیورآلات، روی گردن معمولا گردنبندهایی با رنگ های روشن می پوشند. رنگ های زرد، نارنجی یا قرمز بیشترین کاربرد را دارند، احتمالاً برای اشاره به خورشید و اشاره به آب و هوای گرم سرزمینشان. همچنین روی مچ دست و مچ پا نیز از این آویزها استفاده می کنند.

جمع بندی

در این مقاله تلاش کردیم که 4 مورد از معروف ترین قبایل اتیوپی را معرفی کنیم. این قبایل علاوه بر اهمیت فرهنگی و تاریخی برای اتیوپی، دارای اهمیت گردشگری نیز می باشند و گردشگران علاقه مند، برای بازدید از آنها به اتیوپی سفر می کنند. هر کدام از این قبایل، آداب و رسوم و سنت های منحصر به فرد خود را دارند. سعی کردیم مهمترین ویژگی ها و آیین های این قبیله ها را بررسی کنیم و تصاویری از آن ها را به اشتراک بگذاریم. نظر شما درباره این قبایل چیست؟ آیا تجربه سفر به دره اومو و قبیله های اتیوپی را داشته اید؟

 

منابع: Exoticca

SeeAfricanToday

TheGuardian

5/5 - (1 امتیاز)

اشتراک گذاری محتوا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *