تور ویتنام

narvan logo

پله های سلرون، پلکان رنگارنگ و معروف ریو

پله های سلرون، پلکان رنگارنگ و معروف ریو

فهرست مطالب

بعضی ها پله های سلرون را زیباترین راه پله دنیا می دانند. حتی اگر زیباترین هم نباشد، قطعا در بین زیباترین راه پله های جهان قرار دارد. پلکان سلرون یکی از مهم ترین جاهای دیدنی ریودوژانیرو به شمار می رود و جزو مقاصد اصلی بازدید از ریو در تور برزیل می باشد. این پله ها در انگلیسی به پله های سلارون ترجمه می شود. این پله ها در محله افسانه‌ای لاپا قرار دارد که دسترسی به آن آسان است و قطعاً هنگام بازدید از شهر ریودوژانیرو ضروری است.

 

چه کسی پله های سلارون را ساخته است؟

خورخه سلارون هنرمند پله ها

خورخه سلارون جهانگرد، نقاش و هنرمند سرامیک شیلیایی بود که این پله ها را خلق کرد. او به سراسر جهان، در سه قاره آمریکا، اروپا و آسیا سفر کرد و در مجموع از بیش از 50 کشور دیدن کرد. زمانی که در سال 1983 به ریودوژانیرو رسید، عاشق این شهر شد و تصمیم گرفت در ریو بماند. مکانی که او برای اقامت در ریودوژانیرو انتخاب کرده بود، در بالای پلکانی قرار داشت که دو محله لاپا و سانتا ترزا را به هم متصل می کند. سلارون برای سفر و خروج از ریو، نقاشی هایش را فروخت.

بخوانید  سواحل ریودوژانیرو

وقتی سلارون به خانه اش نقل مکان کرد، متوجه شد که راه پله در وضعیت مساعدی قرار ندارد و کسی به آن رسیدگی نمی کرد. در سال 1990 شروع به بازسازی برخی از پله های جلوی خانه خود کرد. او در ابتدا کاشی های سرامیکی آبی، زرد یا سبز یعنی رنگ های پرچم برزیل را اضافه می کرد. این کار او، ادای احترامی به مردم برزیل و تیم ملی فوتبال شان در جام جهانی بود. در ابتدا ترمیم پله ها برای سلارون یک تفریح بود اما او کم کم ادامه کار، شور بیشتری پیدا کرد و هر بار که برای خرید کاشی های بیشتر پولش تمام می شد، تابلوهایش را می فروخت.

با بازدید از پله های سلرون متوجه می شوید که علاوه بر آبی، زرد و سبز، رنگ قرمز نیز در دو طرف راه پله وجود دارد. سلارون این کاشی های قرمز را پس از اتمام مراحل کار خود، در سال 2000 اضافه کرد. دلیل اضافه کردن رنگ قرمز، این بود که قرمز رنگ مورد علاقه او و همچنین یکی از رنگ های اصلی پرچم شیلی است.

رنگ قرمز در پله های سلارون

همانطور که کار سلارون بیشتر شناخته شد، او شروع به دریافت کاشی های سرامیکی به عنوان هدیه از مسافرانی کرد که از ریودوژانیرو بازدید می کردند. این نیز راه خوبی برای ادامه پروژه بود، زیرا سلرون همیشه با مشکلات مالی روبرو بود. بازدیدکنندگان از سراسر جهان شروع به آوردن کاشی از کشورهای خود کردند تا سلارون به پلکان اضافه کند. در این مرحله، دیگر مشکلات مالی، مانع از ادامه ترمیم پلکان نمیشد.

سلارون بر روی پله های رنگ آمیزی شده

خورخه سلارون در زمان شروع رنگ آمیزی پله ها در 1990، گفته بود که رنگ آمیزی کاشی ها را تا زمانی که بمیرد، ادامه خواهد داد! او به مدت 23 سال تا روز مرگش در یک فضای عمومی، به رنگ آمیزی سرامیک ها پرداخت. پلیس در سال 2013 جسم بی جان او را جلوی راه پله پیدا کرد. بدن او مملو از آثار سوختگی بود و هنوز علت واقعی مرگ او مشخص نیست. گمانه زنی هایی درباره قتل یا خودکشی وجود داشت اما اثبات نشد.

برخی از مردم می گویند که سلرون در ماه های آخر زندگی خود به شدت افسرده بود و به سختی خانه خود را ترک می کرد. گمانه زنی های خودکشی از همین جا سرچشمه می گیرد. از سوی دیگر، درست قبل از اینکه پلیس جسد را پیدا کند، مردم صدای جیغ و پارس سگ ها را شنیده بودند! در هر صورت، داستان سلارون روی پله هایی که عاشقانه آن ها را رنگ آمیزی می کرد، به طرز ناراحت کننده ای پایان یافت. اما شاهکار او زنده ماند و مردم از سراسر جهان از آن بازدید می کنند! او در زمان زنده بودنش، محبوب مردم شده بود و حتی شهروند افتخاری ریو شد و پس از مرگش، گردشگران پله های سلرون را تحسین می کنند.

تصاویر زن باردار روی بعضی کاشی ها

تصویر زن باردار سیاه پوست روی پله های سلرون

هنگام بازدید از پله های سلرون، متوجه می شوید که کاشی های نقاشی شده زیادی وجود دارد که تصویری از یک زن باردار آفریقایی دارند. سلارون هرگز در این مورد اظهار نظر نکرد. او فقط گفت که یک “مشکل شخصی از زمان گذشته” را نشان می دهد. بنابراین ما واقعاً نمی دانیم داستان پشت زنان باردار چیست. چندین نظریه مختلف وجود دارد که زن باردار، همسر سابق سلرون است که یا مرده است یا سلارون برا ترک کرده اما تنها حدس و گمان است.

بخوانید  کارناوال ریو

در بیشتر این کاشی‌ها، تصویر زن همیشه همراه با ادای احترام به نام دوستان، ورزشکاران، هنرمندان و دیگران است. از آنجایی که کاشی‌های زن باردار سیاه‌پوست در سراسر پله‌ها قرار دارند، می‌توان انواع دیگری از کاشی‌ها را مشاهده کرد که روی پله‌ها تکرار می‌شوند: این کاشی‌ها برجسته هستند و از تکنیکی بهره گرفته اند که از عمق‌های مختلف در جزئیات ترسیم برای برانگیختن حس واقعی استفاده می‌کند.

متن فارسی روی پله های سلارون

همانطور که در تصویر بالا می بینید، در بالای تصاویر زن باردار سیاه پوست، یک متن به زبان فارسی وجود دارد : «هر کسی حق زندگی، آزادی و امنیت شخصی دارد. ممکن است که این جمله با تصویر زن باردار سیاه پوست مرتبط باشد اما واقعیت ماجرا مشخص نیست که چه شخصی این سرامیک ها را به سلارون داده است.

جاذبه های دیگر در پلکان سلارون

پلکان سلارون در بین محله های Lapa RJ و Santa Teresa واقع شده است. زندگی شبانه برزیلی در لاپا جریان دارد و هر آخر هفته خیابان های لاپا مملو از جمعیت می شود؛ بارها، رستوران ها و کلوپ ها در نیمه های شب باز هستند و بسیار شلوغ می شوند. سانتا ترزا نیز یک محله هنری پر از رستوران ها، گالری های هنری و معماری زیبا است. توصیه می کنیم که پس از بازدید از پله های سلرون، از پارک داس رویناس دیدن کنید. از آنجا مناظر شگفت انگیزی از ریودوژانیرو خواهید داشت!

مرکز تاریخی ریو نیز در نزدیکی جاذبه های فوق قرار دارد. منطقه مرکزی یکی از معدود مناطق ریو است که هنوز هم می توانید ساختمان های ستعماری و خیابان های سنگفرش را ببینید! اگر علاقه مند به تاریخ هستید، از قدم زدن در سانتا ترزا لذت خواهید برد.

بخوانید  مجسمه مسیح در برزیل: معروف ترین نماد ریودوژانیرو

سخن آخر

درست است که ریودوژانیرو نمادهای مهم تری نیز دارد اما مطمئنا، پله های سلرون، در شهرت جهانی ریودوژانیرو نقش به سزایی ایفا کرده است. تا جایی که هنرمندان مشهوری مانند U2 و Snoop Dogg در پلکان سلارون، موزیک ویدیو رکورد کرده اند. این مسائل باعث شد تا این پله های زیبا، به یکی از مکان های موردعلاقه گردشگران سراسر جهان در برزیل تبدیل شود.

 

FreeWalkerTours

CarolineRoseTravel

AmusingPlanet

5/5 - (1 امتیاز)

اشتراک گذاری محتوا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *