تور ویتنام

narvan logo

سفر به مصر، سرزمین فرعون برای ایرانیان بعد از 40 سال

سفر به مصر، سرزمین فرعون برای ایرانیان بعد از 40 سال

سفر به مصر

فهرست مطالب

سفر به مصر برای ایرانیان

مقامات ایرانی طی یک توافق نامه با طرف مصری، آغاز سفر به مصر بعد از 40 سال و امکان دریافت ویزای مصر برای ایرانیان را اعلام نمودند. به موجب این امر، اقتصاد کشور مصر که با کمبود ارز خارجی مواجه شده بود، بهبود خواهد یافت و در واقع به عنوان اقدامی در جهت تقویت گردشگری و به طور مستقیم بهبود و پیشرفت اقتصادی این کشور قلمداد می‌گردد. در پی این تواقفنامه، از اواخر شهریور 1402، امکان سفر به مصر برای ایرانیان فراهم خواهد شد.

در ادامه این مطلب از وب سایت نارون اکوتور، به بررسی شرایط و امکان سفر به مصر برای ایرانیان، دریافت ویزای مصر برای ایرانیان، دلایل تنش‌های بین ایران و مصر و.. می‌پردازیم.

آشنایی با کشور مصر

کشور مصر کجاست؟

مصر کشوری باستانی با تاریخ چند هزار ساله است که سالیانه گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند. این کشور از جمله مهم‌ترین کشور در خاور میانه است که غالب مردمان آن مسلمان هستند و به زبان عربی صحبت می‌کنند.

کشور مصر در بخش شمال شرقی آفریقا و در همسایگی لیبی و سودان واقع شده است. علاوه براین، با دریای سرخ از غرب و دریای مدیترانه از جهت شمال ارتباط و مجاورت دارد. از جمله شهرهای مهم و پرچمعیت مصر می‌توان به قاهره و اسکندریه اشاره نمود که یکی از باشکوه‌ترین آثار باستانی به نام اهرام ثلاثه مصر نیز در شهر قاهره واقع شده است.

آشنایی با کشور مصر

به لحاظ جاذبه‌های این کشور و سفر به مصر، علاوه بر اهرام ثلاثه می‌توان به مجسمه ابوالهول و مومیایی فراعنه مصر نیز اشاره نمود که مجموع این موارد جایگاه بسیاری در افزایش جذابیت این کشور دارند. کشور مصر به دلیل تمدن بسیار کهنی که دارد، سازه‌های دست بشری بسیار باستانی را در خود جای داده است که همین امر سبب شده است تا سالانه، توجه گردشگران و توریست‌های بسیاری را به سمت خود جلب نماید.

همانطور که ذکر نمودیم کشور مصر از مهم‌ترین و اصلی‌ترین کشورهای منطقه است که دارای جمعیت 85 میلیون نفر و مساحت یک میلیون متر مربع می‌باشد. به لحاظ حکومتی، کشور مصر دارای دو مجلس شامل مجلس شورا و مجلس ملی می‌باشد.

محتوای مرتبط:  راهنمای سفر به کنیا

دلایل تنش‌ها و روابط نامناسب دیپلماتیکی ایران و مصر

به طور کلی می‌توان گفت وضعیت و شرایط نامطلوب بین ایران و مصر پس از انقلاب اسلامی ایجاد شده و تاکنون نیز ادامه یافته و بهبود کمی را شامل شده است اما مجموعه دلایل تنش‌ها عبارت است از:

  • پذیرش محمدرضا شاه پهلوی توسط کشور مصر و انجام مراسم خاکسپاری آخرین پادشاه پهلوی در این کشور
  • امضا قرارداد صلح کمپ دیوید توسط مصر و اسرائیل که از جمله مفاد آن به رسمیت شناختن اسرائیل بود.
  • ترور انورسادات توسط رییس جمهور وقت مصر خالد اسلامبولی در سال 1360 و تقدیر جمهوری اسلامی از این اقدام.

اقدامات ایران و مصر به جهت بهبود روابط

توافقنامه گردشگری ایران و مصر

در طی سالیان متمادی، ایران برای بهبود روابط بین ایران و مصر و رفع تنش‌ها اقدامات و تلاش بسیاری نمود. بازسازی روابط سیاسی و دیپلماتیکی برای ایران بسیار حائز اهمیت بود که از نتیجه و ثمره چندانی برخوردار نشد.

به واسطه تنش‌های دیپلماتیکی که بین دو کشور ایران و مصر ایجاد شد، کشور مصر بر آن شد تا از صدور ویزای مصر برای ایرانیان خودداری نماید. سرانجام به موجب نشست‌های پی در پی رییس جمهور وقت و دولت مردان مصری، دولت مصر موافقت نمود تا برای ایرانیان با پاسپورت ایرانی، ویزا صادر نماید و در نتیجه امکان سفر به مصر فراهم گردید.

در نتیجه به واسطه این امر، ایرانیان بسیاری، فرصت یافتند تا از طریق اخذ ویزا، از سفر به مصر بهره‌مند شوند و جاذبه‌ها و مناطق باستانی این کشور را از نزدیک مشاهده نمایند.

اما متاسفانه این امر و امکان دریافت ویزا به مصر چندان به درازا نکشید و در کمتر از یک سال یعنی تابستان 1392، مجددا، صدور ویزای کشور مصر برای ایرانیان لغو گردید.

محتوای مرتبط:  ویزای تانزانیا

نحوه دریافت ویزای مصر برای ایرانیان

براساس گفته مقامات وزارت گردشگری، قوانینی برای دریافت ویزای مصر برای ایرانیان تصویب و تدوین گردیده است که به زودی لازم الاجرا خواهد شد. نحوه اعطای ویزای مصر به ایرانیان، در نتیجه سفر به مصر و ورود به منطقه اقامتی شرم الشیخ می‌باشد. این منطقه، تفریحی و بسیار ایمن است و متذکر می‌شویم که ورود ایرانیان به منطقه سینای جنوبی را می‌توان یک گام بسیار با ارزش و مهم در زمینه از سرگیری و ترمیم روابط دانست.

در نتیجه این امر، برای ایرانیانی که از طریق تور مسافرتی، سفر می‌کنند، این امکان فراهم شده است تا به محض ورود به جنوب شبه جزیره سینا، ویزای مصر را دریافت نمایند. می‌توان گفت که این تصمیم به منزله بخشی از اقداماتی است که به جهت بهبود دسترسی به ویزای مصر می‌باشد که با هدف افزایش درآمدهای گردشگری و توریستی اتخاذ گردیده است.

به موجب این امر، وزارت گردشگری مصر اعلام نموده است که به محض ورود ایرانیان به جنوب شبه جزیره سینا، دریافت ویزای مصر به آن‌ها اعطا می‌گردد. این امر ممکن است پس از ارزیابی و بررسی‌ها در دیگر نقاط مصر نیز اتفاق بیفتد. همچنین اخیرا، رییس انجمن صنفی دفتر خدمات مسافرتی ایران اعلام کرد که امکان بازدید از اهرام ثلاثه، اسکندریه و شرم الشیخ در سفر به مصر برای ایرانیان، فراهم شده است.

شایان ذکر است که روابط بین دو کشور ایران و مصر، در ده‌های اخیر، تنش‌های بسیاری را در بر داشته است اما هر دو کشور همچنان، روابط دیپلملتیکی خود را حفظ نموده‌اند.

صدور ویزای مصر برای ایرانیان

صدور ویزای مصر برای ایرانیان

در صورتی که پاسپورت ایرانی دارید و قصد سفر به مصر را دارید، گزینه‌های انتخابی شما بسیار محدود هستند و تنها یک راه حل موجود می‌باشند که دریافت ویزای تجاری مصر است.

لازم به ذکر است که برای دریافت ویزای تجاری مصر، باید از یک شرکت دارای اعتبار مصری، دعوت نامه داشته باشید. علاوه بر این امر، شرکت ذکر شده باید تعهد و مسئولیت تمام موارد سفر شما را من جمله اقامت، بیمه، نحوه اقامت و… را برعهده بگیرد. چنانچه این امر محقق نشود، دریافت ویزای مصری، غیر ممکن خواهد بود.

چه مدارکی برای دریافت ویزای مصر برای ایرانیان نیاز است؟

باتوجه به نکاتی که ذکر نمودیم، تنها راه دریافت ویزای مصر برای ایرانیان، روش تجاری می‌باشد. به منظور انجام این روش، لازم است مدارکی را به همراه داشته باشید که عبارتند از:

  1. اصل پاسپورت
  2. بلیط رفت و برگشت
  3. مدارک تمکن مالی
  4. دعوتنامه از یک شرکت معتبر و متعهد مصری
  5. داشتن گردش مالی سه ماهه حساب بانکی
  6. مدارک رززو هتل
  7. دو قطعه عکس جدید 6*4 با زمینه سفید که به سال جاری مربوط باشد
  8. داشتن گواهی تاییدیه عدم سوء پیشینه در 10 سال اخیر که برای تمامی سفرهای خارجی من جمله مصر ضروری می‌باشد.
  9. برخورداری از سلامت روحی و جسمی

شایان ذکر است که صدور ویزای تجاری کشور مصر برای ایرانیانی که پاسپورت ایرانی دارند، حدود 40 روز کاری طول می‌کشد.

محتوای مرتبط:  شیرازی های زنگبار

جمع بندی

مصر کشوری باستانی در شمال آفریقا با تاریخ چند هزار ساله است که سالیانه گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند. به علت تنش های سیاسی بین دولت های ایران و مصر، مسافرت هموطنان به مصر فراهم نبود اما خوشبختانه در طی توافقنامه ای که به امضای مقامات ایرانی و مصری رسیده است، بعد از 40 سال ایرانیان می توانند ویزای مصر را دریافت کرده و به سرزمین باشکوه اهرام ثلاثه سفر کنند.

منابع: خبرگذاری ایسنا

EmbassyTehran

4.1/5 - (11 امتیاز)

اشتراک گذاری محتوا:

8 پاسخ

  1. چقدر خوب میشه بتونیم به همه جای دنیا بدون محدودیتی سفر کنیم. باورم نمیشه سفر به مصر ممنوع بوده

    1. هنوز برای پرواز مستقیم ایران به مصر تصمیمی گرفته نشده. سفر به مصر دو پروازه خواهد بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *