تور ویتنام

narvan logo

دریاچه دال یا دال لیک

دریاچه دال یا دال لیک

دال لیک

فهرست مطالب

زیبایی کشمیر بی نظیر است و این مکان “بهشت روی زمین” نامیده می شود. کوه ها، دریاچه ها و درختان سرسبز به طرز شگفت انگیزی در کنار هم قرار گرفته اند و دریاچه دال یا لیک، یکی از این شگفتی های طبیعی است. دریاچه ای زیبا با پس زمینه ای بی نظیر که یکی از دلایل اصلی جذب گردشگران به تور کشمیر است. در این مقاله می خواهیم دریاچه دال کشمیر را به طور کامل بررسی کنیم.

دریاچه دال یا دال لیک

دال لیک - تور کشمیر

یکی از دلایل زیادی که باعث می‌شود گردشگران به کشمیر سفر کنند، شهر سرینگر است. این شهر به خاطر دریاچه دال که قلب سرینگر نامیده می شود، نقش مقصد اصلی را در سفر کشمیر ایفا می کند. دال لیک حدود ۱۵ کیلومتر مربع مساحت دارد و دومین دریاچه بزرگ ایالت جامو و کشمیر می‌باشد.

وقتی که به سرینگر سفر می کنید، اولین جایی که می خواهید بروید، این دریاچه باشکوه است. گویی که دریاچه دال نماد گردشگری سرینگر و کشمیر شده است. این دریاچه دارای پنج حوضه و آبراهه و کانال های پیچیده متعددی است که به زیبایی به یکدیگر متصل می شوند. همچنین دال لیک یک دریاچه کم عمق است و عمق آن بین ۱/۵ تا ۶ متر متغیر است.

زیبایی دریاچه دال

زیبایی دریاچه دال

فقط صحنه‌ای را تصور کنید که شبیه این است: دریاچه‌ای بزرگ با پس‌زمینه کوه‌های پوشیده از برف که سه طرف آن را احاطه کرده‌اند، خانه های قایقی به سبک کشمیری و شیکاراهای رنگارنگ که در دریاچه شناور هستند و باغ‌های میوه خیره‌کننده عصر مغول که در کناره‌های آن قرار گرفته‌اند. مشرف به دریاچه دو تپه وجود دارد که معابد شانکاراچاریا و هاری پاربات را در خود جای داده است.

بخوانید  کشمیر کجاست؟ چرا به کشمیر بهشت روی زمین می گویند؟

علاوه بر این، باغ های شناور در دال جادوی خاص خود را دارند. آنها یک سیستم اکولوژیکی در دریاچه هستند. کشاورزان ساکن منطقه به کشت محصولات و سبزیجات در این دریاچه مشغول بوده و بیش از 6000 خانواده برای امرار معاش به این باغ های شناور وابسته هستند. محصولات به دست آمده در بازارهای محلی سرینگر فروخته می شود.

زیبایی دال لیک نه تنها گردشگران را در سراسر جهان جذب کرده است، بلکه بسیاری از فیلمسازان مجذوب این دریاچه شده اند. حدود 20 فیلم در این منطقه و اطراف آن فیلمبرداری شده است. برخی از محبوب ترین آنها عبارتند از کشمیر کی کالی، لامها، کابهی کابهی و دیل سه.

مقاله مرتبط : چرا به کشمیر بهشت روی زمین می گویند؟

 

هوای دریاچه دال

دریاچه دال در زمستان

هوای دریاچه دال بسیار مطبوع است و بین 12 تا 30 درجه سانتیگراد در طول تابستان و حدود 1 تا 11 درجه سانتیگراد در طول زمستان متغیر است. اگر دمای هوا در زمستان شدید به شدت پایین بیاید، سرینگر شاهد دریاچه یخ زده خواهد بود.

تاریخچه و خاستگاه دریاچه دال

اساساً دو نظریه وجود دارد که نشان می دهد دریاچه چگونه به وجود آمده است. یک نظریه تاریخی که توسط زمین شناسان مطرح می شود، نشان می دهد که این دریاچه در واقع یک دریاچه پس از عصر یخبندان است و پس از دوره پلیستوسن شکل گرفته است. در حالی که نظریه دیگری نشان می دهد که دریاچه دال به سادگی از نشت سیل تشکیل یافته است.

بخوانید  جاهای دیدنی کشمیر

در زمان سلطنت خود در هند، حاکمان مغول سرینگر را به عنوان استراحتگاه تابستانی خود تعیین کردند. آنها مرزهای دریاچه را با ساختن باغ‌هایی به سبک مغول به‌عنوان تفرجگاه‌هایی برای تجربه زیبایی فوق‌العاده سرینگر در ماه‌های تابستان مشخص کردند.

چندین سال بعد، در زمان حکومت انگلیسی ها در هند، بریتانیایی ها نیز سرینگر را به عنوان استراحتگاه تابستانی خود تعیین کردند. انگلیسی ها اجازه خرید زمین و ساختن خانه در دره کشمیر را نداشتند. اگرچه، آنها یک باگ در قانون پیدا کردند و آن اینکه هیچ محدودیتی برای زندگی در آب وجود ندارد. در نتیجه آنها خانه های قایقی را ساختند. اگرچه خانه‌های قایقی موجود در دریاچه دال به سبک سنتی کشمیری ساخته شده‌اند، اما هنوز هم حس استعمار در آنها وجود دارد.

مقاله مرتبط : جاهای دیدنی کشمیر

 

جاذبه های دریاچه دال

شیکارا یک قایق چوبی کنده کاری شده کوچک است که گردش با آن در دریاچه، یکی از جاذبه های دریاچه دال می باشد. شیکاراها اغلب با «گوندولای» ونیز مقایسه می‌شوند. این قایق ها بخشی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره کشمیری های ساکن در سرینگر هستند. گویی با این شیکاراها در دریاچه دال یک دنیای دیگر وجود دارد. از سبزیجات و محصولات پخته گرفته تا پزشکان و خیاطان! همه چیز را در این قایق های چوبی کوچک خواهید یافت.

شیکاراها در دال لیک

از این قایق ها برای جابجایی افراد نیز استفاده می شود و می توانید قایق سواری در دال لیک را تجربه کنید. این قایق سواری، مناظر پانورامایی خیره کننده ای از دریاچه و اطراف آن ارائه می دهد. هنگام بازدید از سرینگر، شیکارا سواری را در فهرست فعالیت های سفر خود قرار دهید. مطمئنا ناب ترین تصاویر را از دریاچه و مناظر اطراف ثبت خواهید کرد.

بخوانید  کوهستان سانمارگ | جاذبه ای زیبا در بهشت کشمیر

اتاق خانه قایقی داندو در کشمیر

حال که دریاچه را به خوبی گشتید، نوبت به اقامت در خانه های قایقی می رسد. سفر شما به کشمیر بدون اقامت در خانه های قایقی تکمیل نخواهد شد. برخلاف بسیاری از خانه های قایقی در سایر نقاط هند، قایق های خانه کشمیری ساکن هستند. یک قایق خانگی، همانطور که از نامش پیداست چیزی نیست جز خانه ای که در داخل یک قایق ساخته شده است و تمام امکانات رفاهی مورد نیاز یک مسافر را دارد. این قایق ها معمولاً 5 تا 6 اتاق دارند.

مقاله مرتبط : کوهستان سانمارگ در کشمیر

 

خانه های قایقی نمونه کاملی از «یک تجربه آرامش با تجمل است». اما با قیمتی مقرون به صرفه. این قایق‌ها نمونه‌هایی از ظاهر یک خانه معمولی کشمیری هستند با این تفاوت که با دقت با دکوراسیون کلاسیک سبک کشمیری تزئین شده اند. به محض ورود، با مهمان نوازی گرم کارکنان مواجه خواهید شد.

تور کشمیر خرداد 1402 (3)

بیدار شدن در این خانه ها، حس بسیار زیبایی به همراه دارد‌‌ دوباره سوار شیکارا شوید و از زیبایی منظره دریاچه دال لذت ببرید. می توانید وسایل مختلف بخرید و دست خالی به خانه قایقی خود بازنگردید. زندگی در دریاچه دال روح شما را جوان می سازد.

 

منابع: Kashmirica

TourMyIndia

TravelTriangle

امتیاز دهید :

اشتراک گذاری محتوا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *