تور ویتنام

narvan logo

کشف انسان های اولیه زنده در آمازون

کشف انسان های اولیه زنده در آمازون

کشف انسان های اولیه زنده در آمازون

فهرست مطالب

انسان ها برای هزاره ها در جنگل آمازون زندگی کرده اند. هنوز قبایل زیادی وجود دارند که شکل زندگی باستانی خود را حفظ کرده اند اما با دنیای بیرون از جنگل نیز ارتباط دارند. جستجوها برای کشف انسان های اولیه زنده در آمازون به نتایج جذابی منتهی شد. در آمازون، برای صدها سال، دو گروه هیچ ارتباطی با بقیه بشریت نداشته اند: یوری ها و پاس ها. این افراد تمام تلاش خود را می کنند که عدم ارتباط با دنیای ما و تکنولوژی را حفظ کنند. در این مقاله می خواهیم بررسی کنیم که این افراد چه کسانی هستند و چرا از ارتباط با دنیای دیگر انسان ها سر باز می زنند؟

در تور برزیل نارون اکوتور امکان بازدید از جنگل آمازون و قبایل آن فراهم شده است.

چرا انسان های منزوی جنگل آمازون هنوز در اینجا زندگی می کنند؟

یوری ها و پاس ها دو گروه انسان های منزوی در آمازون، تصمیم گرفتند برای فرار از مرگ بر اثر گرسنگی، آنفولانزا و مالاریا به جنگل های بارانی بروند تا از مرگ یا بردگی به دور باشند. آنها به خوبی می دانند که دنیایی فراتر از جنگل آمازون وجود دارد، زیرا هواپیماها را می بینند که هر روز مسیر تجاری بوگوتا-لتیسیا را هنگام پرواز بر فراز پارک ملی پوره در آمازون می گذرند. امروزه تنها حدود صد خانواده از یوری ها و پاس ها باقی مانده است که روبرتو فرانکو وجود آنها را کشف کرد.

بخوانید  قبایل آمازون - بازدید از زندگی و رسوم عجیب قبایل بدوی آمازون

کشف انسان های زنده اولیه در آمازون

فرانکو ۲۰ سال از زندگی خود را به بررسی حضور مردمان منزوی در آمازون سپری کرد. او موفق شد این نظریه را رد کند که یوریمان ها و یوریماگواس ها، مردم بومی برزیل با صورت های خالکوبی شده، به دست فاتحان اسپانیایی و پرتغالی نابود شده اند.

روبرتو فرانکو و تصور او از انسان های اولیه آمازون

روبرتو فرانکو اطلاعاتی را در مورد اقوام یوری و پاس جمع آوری کرد. او با مطالعه و همچنین پرواز بر فراز جنگل نشان داد که در اواخر قرن نوزدهم، نوادگان این اقوام بیش از 700 کیلومتر را به سمت جنگل های بارانی کلمبیا پیاده روی کردند تا دنیایی کاملا جدا از دنیای دیگر انسان ها را برای زندگی برگزینند. آنها از رودخانه های کاکوتا و پوتومایو بالا رفتند تا اینکه به رودخانه پوره رسیدند.

یوری ها و پاس ها، اگرچه اقوام متفاوتی از هم هستند اما ظاهرا سال ها با هم سفر کرده اند. انگار آنها قبیله‌هایی هستند که زنان مشترکی دارند و خانه‌هایشان بسیار نزدیک به یکدیگر است. آنها بیش از ۲۰۰ سال است که در کنار هم زندگی می کنند.

خطرات تهدید کننده زندگی انسان های منزوی آمازون

انسان های اولیه آمازون در حال تماشای هواپیما

اگرچه کشف انسان های اولیه زنده در آمازون نشان می دهد که خانه های آنها توسط جنگل های انبوه بارانی و مرداب ها محافظت می شود اما خطراتی نیز در این منطقه وجود دارد که بقای آنها را تهدید می کند. رودخانه پوره در مرز برزیل قرار دارد و قبل از ایجاد پارک پوره در سال 2002، مشکلات اصلی این اقوام باند قاچاقچیان مواد مخدر، قاچاق چوب، شکار، ماهیگیری و استخراج غیرقانونی طلا بود.

بخوانید  علت تخریب جنگل آمازون چیست؟

در امتداد رودخانه‌های پوتومایو و کاکوتا، پایگاه‌های نظامی در کلمبیا و برزیل وجود دارد، بنابراین قاچاقچیان مواد مخدر برای گیر نیفتادن از رودخانه پوره عبور می‌کنند. گرچه مردمان منزوی از این مسیر دورتر هستند اما هر لحظه ممکن است که موقعیت تماسی رخ دهد و باعث رویارویی آنها با این اقوام شود. همچنین خطر قاچاقچیان چوب نیز زیاد است.

تاریخچه کشف انسان های اولیه زنده در آمازون

محققان، اقوام یوری، پاس ها و جومانا را تا اواسط دهه ۱۹۶۰ گمشده می دانستند تا این که افرادی با نام های جولیان گیل و آلبرتو میرانیا وارد منطقه در رودخانه پوره شدند. آلخاندرو رومان به مزرعه بازگشت تا منتظر آنها باشد اما آنها هرگز برنگشتند! در سفر دوم سربازان، پنج بومی بی‌دفاع را کشتند و شش نفر دیگر گروگان گرفته شدند تا اینکه یک روزنامه نگار فرانسوی، آنها را به جنگل های بارانی بازگرداند. فرانکو در کتابش می‌گوید که هیچ‌کس زبان آنها را نمی‌فهمید و به صورت گوشتخوارانی با هیکل درشت، پاهای بلند و دست هایی که تا زانوهایشان می رسید، توصیف می شدند.

در دهه های هشتاد و نود، مردمان منزوی منطقه رودخانه پوره در نزدیکی قاچاقچیان مواد مخدر و جنگ های چریکی بودند اما می دانستند که چگونه از دست آنها در امان بمانند. مردم محلی در منطقه لا پدررا در آمازون به روبرتو فرانکو گفتند که مردم منزوی در سال 2001 دو موتور و یک ژنراتور را از گشت ها جدا کردند تا برای ساختن گردنبند، از پیچ‌ها و مهره ها استفاده کنند.

بخوانید  رود آمازون

عکس لحظه کشف انسان های اولیه زنده در آمازون

خانه انسان های منزوی در جنگل آمازون

در سال 2010، سیستم پارک‌های ملی کلمبیا برای کشف انسان های اولیه زنده در آمازون و اطمینان از حضور آنها، نیروهای خود را به منطقه رودخانه پوره اعزام کردند. تا آن زمان، حتی یک عکس از یوری ها و پاس ها وجود نداشت. هنگام پرواز بر فراز پوره، کمیسیونی به رهبری فرانکو از خانه های مستطیلی شکل با انتهای گرد و سه یوری و پاس بومی عکس گرفتند. آنها از این کشف خود بسیار شگفت زده شده بودند.

محافظت از انزوای یوری ها و پاس ها

بزرگترین تهدید برای مردمان منزوی، جنگل زدایی است که در سال 2017 بیش از 140 هزار هکتار از جنگل های آمازون نابود شد. همچنین تماس یک فرد منزوی با یک فرد غیر بومی می تواند بیماری های ناشناخته ای را زنده کند. عطسه ساده یک انسان معمولی می تواند انسان منزوی آمازون را در خطر مرگ قرار دهد. زیرا بدن او با برخی بیماری ها آشنایی ندارد. دیگر تهدیدها شامل استخراج معدن، دامپروری، جاده سازی، مبلغان مذهبی و نیروگاه های برق آبی است.

بخوانید  حیوانات آمازون

در سال 2018 قانونی تصویب شد که اقدامات پیشگیرانه و حفاظتی را برای تأمین حقوق آنها به دستور وزارت کشور کلمبیا اجرا می کرد. به صورتی که هرگونه فعالیتی را که باعث به هم زدن انسان های منطقه پوره می شود، منع می کند. همچنین دستورالعمل هایی در صورت تماس با یک فرد منزوی را صادر کردند. این دستورالعمل شامل خودداری از لباس یا غذا به آنها و اجتناب از تماس مستقیم به منظور جلوگیری از سرایت بیماری ها و ویروس ها است.

 

منبع: AmazonTeam

5/5 - (2 امتیاز)

اشتراک گذاری محتوا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *