تور ویتنام

narvan logo

سفر به ترکمن صحرا، سرزمین مردمانی اصیل و چابکسوار

سفر به ترکمن صحرا، سرزمین مردمانی اصیل و چابکسوار

ترکمن صحرا

فهرست مطالب

دشتی وسیع، پوشیده از سبزه‌زارانی را در نظر بیاورید که اسب‌های وحشی آزادانه در آن می‌تازند، جایی که می‌توان آرامش را لمس کرد و خنکای نسیم و آبشارهایش را حتی در میانه تابستان بر روی گونه‌های خود احساس کرد. مکانی را تصور کنید که می‌توان با صدای پرندگان و دوتار نوازی مردمانش روح را پرواز داد و مست طعم و بوی خوش چکدرمه که درهوا پیچیده، شد. برای به واقعیت پیوستن این تصورات کافی است به «ترکمن صحرا» سفر کنید.

نارون اکوتور، تورهای داخلی با هدف اجرای تورهای طبیعت‌گردی و تجربه‌گرا برگزار می کند که می توانید برنامه سفرها را از لینک مربوطه مشاهده نمایید. برای سفر به دشت ترکمن صحرا، می توانید در تور ترکمن صحرا شرکت کنید.

ترکمن صحرا کجاست؟

ترکمن صحرا کجاست؟

منطقه ترکمن صحرا در شمال شرقی ایران و کوهپایه‌های جنگلی رشته کوه البرز واقع شده و شامل بخش وسیعی از استان گلستان و همچنین خراسان شمالی است. از سمت غرب در مجاورت دریای کاسپین است، از سوی دیگر به کوه و از جانبی دیگر به جنگل راه دارد.

مناطق شمالی ایران همیشه به دلیل آب و هوای معتدل از نخستین گزینه‌ها برای گذران اوقات فراغت بوده و منطقه ترکمن صحرا به دلیل داشتن جاذبه‌های فراوان، طبیعتی خیره‌کننده، مناظر بکر مانند تپه ماهورهای هزار دره و آبشارهایی زیبا تا آثار باستانی و افسانه‌ای مانند گورستانی در مجاورت مقبره خالد نبی با قدمتی چندهزار ساله و آثار تاریخی مانند میل گنبد کاووس، به یکی از مقاصد مهم گردشگری در ایران تبدیل شده است. ترکمن صحرا، دشتی است که نامش با چابکسواران و اسب‌های تیزروی ترکمن، آلاچیق‌های حصیری، لباس‌ها و فرش‌های دستبافت رنگارنگ و گله‌های پرجمعیت دام و حتی شتر گره خورده است.

راهنمای سفر به ترکمن صحرا

بهترین زمان سفر به ترکمن صحرا فصل بهار است که با توجه به بارش‌های فصلی، تمام کوه‌ها سبز و آبشارها پر آب خواهند بود و هوا خنکای مطلوبی خواهد داشت. در سفر به ترکمن صحرا باید از سایت‌های مهمی بازدید کرد، در میان بازارها و مردم ترکمن قدم زد و به تماشای منظر بکر رفت.

جاذبه های دشت ترکمن صحرا

در ادامه این مقاله علاوه بر مطالب بالا تلاش کرده ایم به جاذبه های دشت ترکمن صحرا بپردازیم:

مقبره و قبرستان خالدنبی و چشم انداز تپه‌ماهورهای هزاردره

قبرستان خالدنبی

مجموعه گورستان و زیارتگاه خالد نبی در یک منطقه کوهستانی و در شمال شرق شهرستان گنبد کاووس، بر فراز قله کوه گوگجه داغ واقع شده است. بر روی یک رشته تپه ماهورهای خاکی که ارتفاع آنها به مراتب کمتر از ارتفاع مرقد خالد نبی است، گورستان عظیمی وجود دارد که حدود چندین سنگ مزار استوانه‌ای تا ارتفاع حداکثر دو متر در آن دیده می‌شود. قدم زدن در میان این سنگ قبرها که به شکل عجیبی حجاری شده‌اند و داستان‌ها و اسطوره‌های مختلفی درباره آن‌ها گفته می‌شود، تجربه بی‌نظیری برای هر بازدید کننده خواهد شد.

چشم انداز هزار دره، با طبیعت خیره‌کننده و مناظر زیبایش، گردشگران بسیاری را ترکینگ و حتی کمپینگ به خود جذب می‌کند. این منطقه با کوه‌های سبزش و رودخانه‌های پرآب، در اوایل فصل بهار یک مقصد عالی برای علاقمندان به طبیعت و کوهنوردی است.

گنبد کاووس

گنبد کاووس

برج آجری قابوس، بنایی است که بیش از هزار سال طول عمر دارد. این برج به عنوان نماد گنبدکاووس شناخته می‌شود و از بزرگترین برج‌های آجری شناخته شده به حساب می‌آید. این بنا به دلیل سبک معماری خاصش هر ساله میزبان گردشگران داخلی و خارجی است.

اسب های اصیل ترکمن صحرا و چابکسواران ترکمنی

اسب‌های ترکمن صحرا

خوب است در سفر به ترکمن صحرا به مراکز پرورش اسب نیز سر بزنید و از نزدیک اسب‌های اصیل این منطقه را تماشا کنید. اگر شانس با شما یار باشد و زمان مسابقات هم باشد که حضور در این موقعیت تجربه بسیار جالبی است. در حقیقت یکی از منحصربه فردترین جاذبه‌های گردشگری ترکمن صحرا، اسب‌های اصیل و نجیب این منطقه‌اند که به سرعت، استقامت و شجاعت معروف‌اند.

آبشار خزه‌ای کبودوال

آبشار خزه‌ای کبودوال

در میان طبیعت سرسبز و پارک‌های جنگلی استان گلستان، به ویژه منطقه ترکمن صحرا، آبشارهای بسیار زیبایی نیز به چشم می‌خورد که از کوه‌های مرتفع هامون سرچشمه می‌گیرد. کبودوال یکی از همین آبشارهاست که ارتفاع آن به حدود 6 متر می‌رسد. به جهت آنکه خزه‌ای است و آب از میان سنگ‌های خزه‌‌ای به پایین می‌ریزد، علاوه بر زیبایی، طراوت بسیاری نیز در محیط اطرافش ایجاد کرده است. در طول زمان و در اثر فرسایش زمین، حوضچه‌هایی در پایین آبشار کبودوال ایجاد شده و فضایی برای تنی به آن خنک این آبشار زدن نیز ایجاد کرده است.

موسیقی، خوراک، بازار و فرهنگ ترکمنی

بازارهای سنتی، فروشگاه‌های محلی و محصولات دست ساز منطقه، یک مکان مناسب برای خرید سوغات و صنایع دستی هستند. در این بازار شلوغ و پرانرژی، محصولاتی مانند انواع پارچه‌های ترکمنی، شیرینی‌ها و ادویه‌حات محلی و… محلی را خواهید یافت. از مهمترین صنایع دستی این منطقه هم باید به فرش و قالی ترکمن اشاره کرد که با نقوش خاص و رنگ‌هایی زیبا قدمتی بسیار کهن دارد.

فرهنگ ترکمنی

قدم زدن در میان بازار و شنیدن زبان و گویش‌های محلی و تعامل با مردم ترکمن از تجربیات خاص سفر به این منطقه خواهد بود.
تجربه طعم غذاهای ترکمنی، با مزه‌های منحصر به فردی که در رستوران‌های محلی سرو می‌شود، لذت ویژه‌ای برای علاقمندان به غذاست. چکدرمه نام یک غذای محلی و معروف این خطه است که از ترکیب گوشت، پیاز، برنج، گوجه فرنگی و روغن حیوانی تهیه می‌شود. علاوه بر آن، آش‌، شیرینی و نان‌های مردم ترکمن نیز بسیار محبوب هستند.

موسیقی ترکمنی

موسیقی اصیل ترکمنی، با لحن‌ها و آهنگ‌های خاص خود که بیشتر مضامینی میهنی دارد و از آزادی، برادری، دلاوری و همبستگی می‌گوید همراه با ساز کمانچه و دوتار هر شنوده‌ای را به عمق دنیای موسیقی ترکمن صحرا می‌برد.

جمع بندی

در پایان معرفی ترکمن صحرا و راهنمای سفر به این منطقه، برای آنکه بهتر بتوانید اصالت این فرهنگ را درک کنید، پیش از سفر به این خطه از ایران، پیشنهاد می‌کنیم تورقی داشته باشید و کتاب «آتش بدون دود» نوشته نادر ابراهیمی را مطالعه کنید تا با بعد دیگری از سرزمین ایران آشنا شوید.

5/5 - (2 امتیاز)

اشتراک گذاری محتوا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *