تور ویتنام

narvan logo

معبد دندان مقدس بودا

معبد دندان مقدس بودا

معبد دندان مقدس بودا

فهرست مطالب

کشور سریلانکا با سواحل بکر، مزارع چای و جاذبه های تاریخی بومی و استعماری، گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. یکی از جاذبه های تاریخی سریلانکا، معبد دندان مقدس بودا است و یک مجموعه بی نظیر برای کند و کاو تاریخ این کشور می باشد. چرا معبد دندان بودا به یک جاذبه گردشگری مهم در سریلانکا تبدیل شده است و چه یادگارهای تاریخی را یدک می کشد؟ با ما همراه باشید تا به سوالات پاسخ دهیم.

معبد دندان مقدس کجاست؟

معبد دندان مقدس که با عنوان یادگار دندان بودا نیز شناخته می شود، در شهر کندی قرار گرفته است و یکی از مهمترین جاهای دیدنی سریلانکا می باشد. این معبد در میان اهالی سریلانکا “سری دالادا مالیگاوا” نامیده می شود و دسترسی به آن از پایتخت نیز آسان است و تنها 70 کیلومتری با کلمبو فاصله دارد.

شهر کندی جاذبه های زیادی دارد و تنها به خاطر معبد دندان مقدس بودا نیست که به شهری توریستی تبدیل شده است. در تور سریلانکا از این شهر بازدید می کنید و امکان یک گشت و گذار کامل در معبد دندان بودا را خواهید داشت.

بخوانید  جاهای دیدنی کندی

افسانه معبد دندان بودا

افسانه دندان بودا

وقتی به اسطوره شناسی معبد دندان بودا رجوع می کنیم، میبینیم که این دندان در کالینگا هند پس از مرگ بودا نگهداری می شد و به دستور شاهزاده همامالی و همسرش شاهزاده دانتا به جزیره (سریلانکا) منتقل شد. در راه جزیره، همامالی این دندان را در موهایش پنهان کرد. در زمان حکومت Sirimeghavanna در قرن چهارم میلادی، آنها به جزیره لانکاپاتانا رسیدند و دندان را تحویل دادند.

پادشاه وقت آن را در آنورادهاپورا قرار داد تا از آن محافظت کند. آنورادهاپورا در 205 کیلومتری شمال کلمبو قرار دارد. نگهداری از این دندان، نشانگر اعمال قدرت او بر جزیره بود.

تاریخ معبد دندان مقدس

تاریخ معبد دندان مقدس

پادشاه ویمالادارماسوریا اولین معبد را برای محافظت از دندان مقدس در کندی ساخت که مربوط به اواخر قرن شانزدهم می باشد. با این حال، این معبد توسط پرتغالی‌ها در زمان استعمار سریلانکا از بین رفت. شاه راجاسینگه دوم، در اواسط قرن هفدهم، دومین معبد را در همان مکان معبد قبلی ساخت و آن معبد نیز، در زمان استعماری هلندی ها به آتش کشیده شد.

بعد از آن، پادشاه ویمالادارماسوریا دوم در سال 1687، یک معبد سه طبقه بنا کرد که در نهایت از هم پاشید.

او و پسرش بعدها در سال 1707 معبد دوطبقه ای ساختند تا از دندان مقدس محافظت کنند. این معبد دوطبقه پابرجا ماند و همان معبدی است که امروزه به عنوان معبد دندان مقدس بودا شناخته می شود. سرانجام، پادشاه راجاسینگهه این معبد را مرمت کرد و زیبایی امروزی آن را به معبد بخشید.

شکل امروزی معبد دندان بودا

همانطور که تاریخ یادگار دندان بودا را بررسی کردیم، میبینیم که این دندان ارزش معنوی فوق العاده ای برای حاکمان جزیره داشته است که تلاش زیادی حتی در طول استعمار پرتغالی ها و هلندی ها، برای حفظ دندان بودا انجام داده اند.

معماری معبد دندان بودا

معماری معبد یادگار دندان بودا

معبد سری دالادا مالیگاوا برای بوداییان در سراسر جهان بسیار مورد احترام و قابل توجه است. ساختمان این معبد عناصر دالادا ماندیرا را با سبک معماری متمایز کندی ترکیب می کند. کنده کاری های پیچیده طلا، نقره، برنز و عاج، زیبایی شگفت انگیزی به معبد بخشیده است.

مجموعه معبد دندان مقدس سریلانکا توسط خندق آبی محصور شده است. دور تا دور خندق، دیوارهای سفید رنگ کوتاهی وجود دارد که با مجسمه های فیل تزئین شده است. روبه روی معبد مقدس درخت پیپال قرار دارد که با چهار خدایی هندو محاصره شده است. پتینی الهه پاکدامنی، ناتا الهه آینده، ویشنو و کاتاراگاما چهار خدای هندو هستند که در اطراف درخت پیپال واقع شده اند.

بخوانید  قطار معروف سریلانکا: کندی به الا

جاذبه های معبد دندان مقدس سریلانکا

جاذبه های معبد دندان مقدس سریلانکا

بازدید از معبد دندان مقدس سریلانکا در کندی، یکی از مهمترین تجربه ها در سفر به سریلانکا می باشد. علاوه بر مجسمه بودا و معماری زیبای معبد، جاذبه های دیگری نیز در معبد دندان بودا وجود دارد که می تواند به تجربه تاریخی و فرهنگی بازدید از معبد کمک کند:

  • ماها واهالکادا (ورودی اصلی معبد مقدس)
  • اتاق زیارتگاه مردانه پاهالا (طبقه اول حرم)
  • Hewisi Mandapaya (تالار درامر)
  • پیریت مانداپایا (غرفه آواز خواندن)
  • پاتیریپووا (برج هشت ضلعی)
  • وداهیتینا مالیگاوا (زیارتگاه محل اقامت)
  • یادگار دندان مقدس بودا

هر کدام از این جاذبه ها‌، لمس بخشی از تاریخ و فرهنگ شهر کندی و جزیره سریلانکا را به ارمغان می آورد.

نحوه رفتن به معبد دندان مقدس

وقتی به صورت انفرادی به سریلانکا سفر می کنید و در شهر کندی هستید، ممکن است سوالاتی در مورد نحوه رفتن به معبد دندان مقدس داشته باشد. تقریبا همه روش های حمل و نقل کندی را می توانید برای رفتن به این معبد انتخاب کنید که در زیر لیست کرده ایم:

  1. اتوبوس: بسیاری از اتوبوس‌های بین شهری، حمل و نقل به ایستگاه اتوبوس نزدیک معبد را ارائه می دهند.
  2. توک توک: می‌توانید با استفاده از توک توک که در داخل شهر وجود دارد و یک روش سنتی رفت و آمد می باشد‌، به معبد بروید. توصیه می کنیم توک توک را در سریلانکا تجربه کنید.
  3. قطار: اگر در کلمبو هستید، می‌توانید از ایستگاه راه‌آهن کلمبو سوار قطار شوید و در ایستگاه راه‌آهن کندی پیاده شوید و سپس به معبد بروید.
  4. سواری: می توانید از تاکسی یا اوبر برای رفتن به معبد استفاده کنید.

نکات بازدید از معبد دندان بودا

نکات بازدید از معبد دندان بودا

تمام بازدیدکنندگان معبد باید شلوار یا دامن بلند بپوشند که پاهایشان را بپوشاند. همچنین از پوشیدن لباس هایی که بخشی از بالاتنه شما مانند شانه ها را نشان می دهد، خودداری کنید. در غیر این صورت، به شما یک لباس محلی داده می شود که بدن شما را کامل بپوشاند. در بازدید از معبد دندان بودا مانند تمام زیارتگاه های بودایی، باید قبل از ورود به معبد، کفش و کلاه خود را دربیاورید. در صورت امکان، لباس روشن یا سفید بپوشید.

بخوانید  تور سریلانکا نوروز 1403

جمع بندی

معبد دندان مقدس بودا در کندی، از دیدگاه مذهبی مهم ترین مکان بودیسم در سریلانکا است و گردشگران سراسر جهان و بوداییان کشورهای تایلند، چین، نپال و … را به خود جذب می کند. این معبد یک سایت میراث جهانی یونسکو است و برای محافظت از دندان معبد ساخته شده است. امروزه این معبد به خوبی محافطت می شود و خوشبختانه امکان بازدید برای گردشگران وجود دارد.

در این مطلب، به بررسی افسانه ها و تاریخ مجموعه و همچنین جاذبه های معبد دندان بودا پرداختیم. امیدواریم که برای شما عزیزان مفید باشد. دیدگاه خود را با نارون اکوتور به اشتراک بگذارید.

 

منابع: OutlookTraveller

OveraTours

ThomasCook

KandyCityTour

5/5 - (1 امتیاز)

اشتراک گذاری محتوا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *