تور ویتنام

narvan logo

ارز مسافرتی 1000 دلاری

ارز مسافرتی 1000 دلاری

ارز مسافرتی 1000 دلاری

فهرست مطالب

بر اساس مصوبه‌ای که از سوی بانک مرکزی صادر شده است، به مسافرانی که قصد سفر به خارج از کشور را دارند، مبلغی به عنوان کمک هزینه سفر پرداخت می‌شود. درحقیقت این کمک هزینه در قالب ارز مسافرتی است؛ به طوری که مسافران می‌توانند آن را با قیمتی پایین‌تر از قیمت بازار دریافت کنند. خبر خوب برای افرادی که قصد دارند در تورهای خارجی نوروز 1403 شرکت کنند، این است که میزان ارز مسافرتی، به 1000 یورو افزایش پیدا کرده است. درصورتی که قصد دریافت ارز مسافرتی هزار یورویی را دارید، در ادامه برای آشنایی با شرایط دریافت ارز مسافرتی 1000 دلاری، اختلاف قیمت ارز مسافرتی، نحوه دریافت ارز مسافرتی 1000 یورویی، در ادامه با ما همراه شوید.

آیا ارز مسافرتی 1000 یورویی، واقعیت دارد؟

آیا ارز مسافرتی 1000 یورویی، واقعیت دارد؟

بر اساس اطلاعیه هایی که از سوی بانک مرکزی صادر شده است، میزان ارز مسافرتی از 500 یورو به 1000 یورو افزایش پیدا کرده است. بنابراین اگر قصد مسافرت به کشورهای خارجی را در نوروز 1403 و شرکت در تورهای خارجی را دارید، باید بگوییم ارز مسافرتی 1000 یورویی واقعیت دارد و در صورتی که شرایط تعریف شده برای دریافت آن را داشته باشید، می‌توانید بدون مشکل، برای دریافت آن اقدام کنید.
با توجه به اینکه این ارز با قیمتی کمتر از بازار به مسافران پرداخت می‌شود، تقاضای زیادی برای آن وجود دارد. اما جای نگرانی نیست؛ هر فرد یکبار در سال، می‌تواند ارز مسافرتی دریافت کند.

مدیر روابط عمومی بانک مرکزی، از افزایش میزان ارز مسافرتی به 1000 دلار برای هر نفر در سفرهای نوروزی 1403 خبر داد. تمامی مسافران می توانند از تاریخ 7 اسفندماه سال 1402 با ارائه مدارک لازم، به جای 500 یورو، 1000 یورو ارز مسافرتی و یا معادل آن، دلار دریافت کنند.

چرا ارز مسافرتی به 1000 دلار افزایش پیدا کرد؟

به گزارش منیبان، بررسی آمارها نشان می‌دهد در نوروز 1402 حدود 350 هزار نفر از مسیر هوایی و 870 هزار نفر هم به صورت زمینی عازم کشورهای خارجی شدند. در واقع اگر به همان تعداد امسال در نوروز سال 1403 از مسیر هوایی از کشور خارج شوند و با فرض اینکه همه افراد ارز مسافرتی دریافت کنند، تنها 175 میلیون یورو هزینه بیشتر روی دوش بانک مرکزی می‌گذارد اما باید توجه داشت اگر این میزان تقاضا وارد بازار غیر رسمی شود می‌تواند تکانه‌هایی را ایجاد کند.

از سوی دیگر تجارت ارزی کشور حدود 80 میلیارد دلار است که با توجه به دوره‌ای و موقتی بودن این طرح، هزینه‌ای را به کشور تحمیل نمی‌کند. از آنجایی که بانک مرکزی ذخایر ارزی مناسبی برای کنترل بازار در اختیار دارد انتظار می‌رفت چنین اقدامی برای کنترل بازار ارز داشته باشد.

برخی کارشناسان این اقدام بانک مرکزی را مطلوب می‌دانند و می‌گویند اگر دلار یک کانال افزایش یابد و به پایه 60 هزار تومان برسد، عرضه 10 برابری مابه‌التفاوت ارز مسافرتی به صورت مستقیم هم نمی‌تواند جلوی افزایش قیمت را بگیرد. از این رو بانک مرکزی در نقش بازارساز به خوبی بازار ارز را مدیریت می‌کند و با هزینه کمتری از اثرات مخرب شوک طرف تقاضا در بازار غیررسمی برای تامین نیاز ارزی مسافران جلوگیری می‌کند. البته از طرفی نیز این تقاضای ارز را شفاف کرده و تامین آن را در یک بستر رسمی فراهم می‌کند.

نحوه دریافت ارز مسافرتی 1000 دلاری

نحوه دریافت ارز مسافرتی 1000 دلاری

بر اساس اعلام بانک مرکزی، مسافرانی که قصد دریافت ارز مسافرتی 1000 دلاری را دارند، می‌توانند از دو طریق حضوری و یا اینترنتی، اقدام کنند. در ادامه پیرامون هر دو روش حضوری و غیرحضوری دریافت ارز مسافرتی 1000 دلاری، توضیحاتی را آورده ایم. با بررسی این توضیحات به راحتی می توانید برای دریافت این ارز جهت استفاده در مسافرت های نوروزی، اقدام کنید.

روش حضوری دریافت ارز مسافرتی

مسافرانی که قصد دارند به صورت حضوری، ارز مسافرتی 1000 یورویی را دریافت کنند، باید به یکی از شعب منتخب بانک های ملی، ملت و یا سامان در سراسر کشور مراجعه کنند.

روش غیر حضوری دریافت ارز مسافرتی از نرم افزار بله


در روش غیرحضوری، متقاضیان باید به نرم افزار “بله” که متعلق به “بانک ملی” است، مراجعه کنند. مراحل دریافت ارز مسافرتی از اپلیکیشن بله به شرح موارد زیر است:

  • وارد کردن مشخصات فردی (مشخصات باید بر اساس اطلاعات درج شده در گذرنامه وارد شوند.)
  • اطلاعات پرواز (افراد باید اطلاعات فرودگاه و تاریخ پرواز را وارد کنند.)
  • مشخصات ارز (نوع و تعداد ارز باید در این قسمت وارد شود.)
  • پرداخت و دریافت رسید (مبلغ نهایی باید در این مرحله پرداخت شده و رسید دریافت شود.)
  • در روز سفر، در فرودگاه مربوطه، به دستگاه‌های ATM مخصوص تحویل دلار مراجعه میکنید و با وارد کردن اطلاعات پاسپورت و کدرهگیری که برای شما پیامک شده، ارز مسافرتی خود را بدون دردسر و خیلی راحت دریافت می‌نمایید.

در نظر داشته باشید که حداکثر از 7 روز قبل از تاریخ پرواز، برای دریافت ارز مسافرتی می توانید اقدام کنید. همچنین، ارز مسافرتی فقط یکبار در سال به مسافران پرداخت می گردد. همینطور این امکان وجود دارد که هر یک از مسافران معادل ارز 1000 یورویی را به انتخاب خود، دلار دریافت کنند.

چه زمانی می توان برای دریافت ارز مسافرتی 1000 یورویی اقدام کرد؟

اگر قصد دریافت ارز مسافرتی 1000 یورویی را دارید، باید حداکثر 7 روز قبل از تاریخ پرواز، درخواست خود را به یکی از روش های گفته شده، شامل روش حضوری و یا غیرحضوری، ثبت کنید. در هنگام ثبت درخواست، کافی است که معادل ریالی ارز درخواستی را پرداخت نمایید و رسید آن را دریافت کنید.

اختلاف قیمت ارز مسافرتی چقدر است؟

نرخ سهمیه ارز مسافرتی که برای مسافران به کشورهای خارجی در نظر گرفته شده است، برابر با نرخ ارز مرکز مبادله است. البته میزان پنج درصد مالیات نیز به آن اضافه می‌گردد که نرخ تمام شده برای هر دلار، حدود 45 هزار تومان و برای هر یورو حدود 48800 تومان می باشد.

مسافرانی که درخواست خود را به روش حضوری و یا غیرحضوری برای دریافت ارز مسافرتی ثبت کرده‌اند، می‌توانند با استفاده از “رسید و شناسه فروشی که هنگام پرداخت معادل ریالی ارز پرداخت شده دریافت کرده‌اند” معادل یورو را دریافت کنند.

دریافت ارز مسافرتی در فرودگاه امام خمینی

ارز مسافرتی در فرودگاه امام خمینی بعد از گیت پرواز به مسافران پرداخت می شود. به طوری که افراد باید برای دریافت ارز مسافرتی 1000 دلاری، به باجه بانک سامان و یا خودپردازهای بانک های ملی و ملت مراجعه نمایند. بانک ملی و بانک ملت، در فرودگاه برای پرداخت ارز مسافرتی، دارای خودپرداز هستند. در حالی که بانک سازمان دارای باجه بانکی است. به طوری که کافی است بعد از عبور از گیت، به باجه بانک سامان مراجعه کنید و رسید خود را ارائه دهید و یا در خودپردازهای بانک ملی و یا ملت، شناسه فروش را درج کنید و سپس ارز مسافرتی خود را دریافت نمایید.

شرایط دریافت ارز مسافرتی

شرایط دریافت ارز مسافرتی

ارز مسافرتی به چه افرادی تعلق نمی‌گیرد؟

  • مسافران زیر 18 سال نمی‌توانند حواله ارز مسافرتی دریافت کنند.
  • این سهمیه به ایرانیان دو تابعیتی مقیم کشورهای خارجی تعلق نمی‌گیرد.
  • افراد با گذرنامه خدمات یا سیاسی نمی‌توانند ارز دولتی مسافرتی دریافت کنند.
  • مسافران هوایی‌ای که از فرودگاه‌هایی به غیر از امام خمینی، اصفهان، شیراز، تبریز، ارومیه و اهواز پرواز می‌کنند، نمی‌توانند ارز مسافرتی دریافت کنند.
  • مسافرانی که یک سال کامل (۳۶۵ روز) از تاریخ آخرین دریافت ارز مسافرتی آنها نگذشته باشد، شرایط دریافت مجدد ارز مسافرتی را ندارند.

جمع بندی

با نزدیک شدن به ایام پایانی سال و نوروز 1403، میزان تقاضا برای ارزهای مسافرتی نیز بیشتر شده است. بانک مرکزی با هدف مدیریت بازار ارز و همینطور پوشش نیاز ارزی مسافران، میزان ارز مسافرتی را از 500 به 1000 یورو افزایش داده است. تمامی متقاضیان با ارائه مدارک مورد نیاز، می توانند نسبت به دریافت ارز مسافرتی هزار یورویی اقدام کنند. امیدواریم مطالعه این مقاله راهنمای مناسبی برای شما باشد تا بتوانید به راحتی ارز مسافرتی 1000 یورویی خود را دریافت کنید. از همراهی شما با نارون اکوتور متشکریم.

 

 

 

4.6/5 - (10 امتیاز)

اشتراک گذاری محتوا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *