تور ویتنام

narvan logo

دره ریفت کنیا؛ مهد بشریت

دره ریفت کنیا؛ مهد بشریت

دره ریفت کنیا - نارون اکوتور

فهرست مطالب

دره ریفت یکی از شگفت انگیزترین مناطق کنیا است و نام آن از خط گسل Great Rift Valley گرفته شده است که 6000 کیلومتر (در حدود یک ششم محیط زمین) طول دارد. از کشور لبنان در شمال تا موزامبیک در جنوب امتداد دارد اما بیشتر آن در کنیا قرار دارد؛ جایی که شکاف به معنای واقعی کلمه کشور کنیا را به دو نیم تقسیم کرده و برخی از دیدنی‌ترین دریاچه ها از جمله دریاچه نایواشا و حیات وحش را در کشور کنیا ایجاد کرده است. این دریاچه ها، همراه با رودخانه ها و خاک آتشفشانی غنی، محور حیات در دره ریفت هستند.

 

دره ریفت یا دره شکافی

دره ریفت یا دره شکافی - نارون اکوتور
دره ریفت یا دره شکافی

دره ریفت یا دره شکافی به یک منطقه دشتی اطلاق می شود که صفحات تکتونیکی در آن شکاف دارند یا از هم جدا می شوند. شکاف بزرگی که اخیراً خود را در کنیا آشکار کرده است مربوط به شرق آفریقا است. در شکاف شرق آفریقا که 6 هزار کیلومتر طول دارد، دو شکاف کوچکتر به نام‌های گریگوری ریفت و ریفت غربی وجود دارد و هر کدام پر از آتشفشان هستند. شکاف ها با دور شدن دو صفحه تکتونیکی (صفحه سومالی در شرق و صفحه نوبی در غرب) از یکدیگر، بزرگتر می شوند.

بخوانید  پارک ملی ماسای مارا | بهترین مقصد حیات وحش در آفریقا

در حالی که این شکاف یکی از بزرگترین است، شکاف شرق آفریقا تنها سازنده زمین شناسی در نوع خود نیست. شرق روسیه خانه دره ریفت بایکال است و قطب جنوب توسط شکاف قطب جنوب غربی از هم جدا شده است.

در ایالات متحده، جنوب غربی توسط دره ریو گراند ریفت، که از چیهواهوا، مکزیک تا کلرادو امتداد دارد، تقسیم شده است. شکل گیری آن، تقریباً 30 میلیون سال پیش، مسئول رودخانه ریو گراند در مرز جنوبی ایالات متحده است.

 

تاثیر دره ریفت در تکامل انسان

تاثیر دره ریفت در تکامل انسان - نارون اکوتور
شواهد یافت شده در دره ریفت

تاثیر دره دیفت در تکامل انسان یکی از مسائلی است که در برجسته شدن این دره نقش مهمی داشته است. برخی از مهم ترین یافته های باستان شناسی تاریخ که در این دره به دست آمده است، باعث شده که به آن لقب “مهد بشریت” را بدهند. «پسر ترکانا» یک اسکلت 1.5 میلیون ساله از نژاد بشر است که در این منطقه پیدا شده. این یک مدرک مهم برای دانشمندانی است که گذشته ماقبل تاریخ بشر را بتوانند توضیح دهند.

 

مجموعه دریاچه های کنیا

دریاچه تورکانا در کنیا - نارون اکوتور
دریاچه تورکانا بخشی از مجموعه دریاچه های کنیا

مجموعه دریاچه های کنیا از شمالی ترین مناطق این کشور با دریاچه تورکانا آغاز می شود – که به ندرت کسی به آن جا می رود و بزرگترین دریاچه صحرایی جهان است و همچنین پناهگاه بزرگترین جمعیت کروکودیل های نیل آفریقا می باشد – و تا جنوب تا سه دریاچه قلیایی به هم پیوسته گسترش می یابد که توسط یونسکو محافظت می شوند.

بخوانید  سواحل کنیا

مجموعه دریاچه های دره ریفت با پس‌زمینه خیره‌کننده‌اش، بهشت شگفت انگیزی ایجاد می کند. چشمه‌های آب‌گرم، رخنمون‌های آتشفشانی و آب‌فشان‌های واقعی بیشتر از هر منطقه دیگری با اندازه‌ی مساوی در این منطقه تقسیم شده است. حیات وحش کنیا نیز وجود دارد. از جمله کرگدن سیاه، زرافه روچیلد، کودو بزرگ، یوزپلنگ و شیری که از درخت بالا می رود.

دریاچه بارینگو از 500 گونه پرنده پشتیبانی می کند. دریاچه ناکورو با فلامینگوهایش، دلیلی است که پارک آن یکی از محبوب‌ترین پارک‌های کنیا است. دریاچه نایواشا مانند دریاچه بارینگو یک دریاچه آب شیرین است و از جمعیت سالم اسب آبی حمایت می کند.

دریاچه المنتایتا نیز تعداد زیادی فلامینگو را جذب می کند و در جنوب دور، در سرزمین‌های مرزی خشک استان دره ریفت، دریاچه‌های ناترون و ماگادی قرار دارند که سطوح آن‌ها، مانند سطح المنتایتا، صورتی به نظر می‌رسد؛ به همین دلیل است که فلامینگوها به سمت این دریاچه ها جذب می شوند.

بخوانید  ساحل دیانی کنیا

 

علت حیات در دره ریفت

دریاچه ها و رودخانه هایی که از آن ها تغذیه می کنند، همراه با خاک آتشفشانی غنی، کلید زندگی در دره ریفت هستند. با این که به صورت کلی، حیات وحش کنیا کوچکتر شده است اما دشت‌های این مناطق همچنان محل زندگی حیات وحش متنوع است و استفاده زیاد انسان از منبع زمین و آب، این مسائل را رقم زده است.

 

تورهای مربوط به دره ریفت کنیا

تورهای مربوط به دره ریفت کنیا هر ساله از طرف مجموعه نارون اکوتور برگزار می شود. در تور کنیا که از جاذبه های شگفت انگیز این کشور از جمله پارک ملی ماسای مارا، دریاچه نایواشا، قبیله ماسایی و همچنین ریفت ولی یا دره ریفت دیدن می شود

 

آیا علاقه مند به شرکت در بخش های باستان شناسی و تاریخی در تورهای نارون اکوتور هستید؟ دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید

5/5 - (1 امتیاز)

اشتراک گذاری محتوا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *